Stop direct éénzijdige afbouw uren Huishoudelijke Hulp!

12 december 2014

Stop direct éénzijdige afbouw uren Huishoudelijke Hulp!

Op 20 november 2014 stuurde het college naar alle cliënten die op dit moment Huishoudelijke Hulp krijgen een brief. Daarin staat aangegeven dat de gemeente de urenindicaties intrekt en dat de zorgaanbieders geacht worden met deze cliënten samen een “ondersteuningsplan” op te stellen dat zou moeten resulteren in nieuwe urenindicaties.

Let wel, de betreffende zorgaanbieders krijgen een aanzienlijk lager budget. De zorgaanbieders krijgen van de gemeente in principe tijd tot 1 januari a.s. om dit met alle cliënten af te handelen, met mogelijk een uitloop tot 1 februari. Aangezien Amersfoort meer dan 2500 cliënten met Huishoudelijke Hulp telt is dit het recept voor onzorgvuldige beslissingen en haastprocedures.

Omdat de SP wel voorzag dat een dergelijke gang van zaken niet goed kan aflopen heeft de partij op 28 november een Meldpunt Thuiszorg geopend. Inmiddels hebben tientallen Amersfoorters op dit Meldpunt laten weten wat er met hun Huishoudelijke Hulp gebeurt. Ook thuiszorgmedewerkers melden ons voor welke situatie zij zich gesteld zien.

Het beeld is helder. Omdat de zorgaanbieders in een veel te kort tijdsbestek - en met een gekort budget -  al hun cliënten dienen te benaderen zien zij zich genoodzaakt hun toevlucht te nemen tot noodprocedures waarin van een zorgvuldige afhandeling geen sprake is.

Uit de binnengekomen meldingen kunnen wij afleiden dat enkele zorgaanbieders zelfs hun thuiszorgmedewerkers opdragen om de cliënten maar gewoon mee te delen dat zij per 1 januari a.s. de helft van het huidige aantal uren Huishoudelijke Hulp krijgen. Niks “ondersteuningsplan”.

Uiteindelijk worden zo thuiszorgmedewerkers, die zelf wellicht hun baan zullen verliezen als gevolg van dit beleid, degenen die de cliënten moeten vertellen dat zij gekort worden. Dit alles als direct gevolg van het gemeentelijk beleid. Een pervers systeem!

Het is het college immers dat de zorgaanbieders op pad stuurt met veel te weinig geld en vervolgens eist dat die aanbieders in enkele weken tijd een zorgvuldig “ondersteuningsplan” in overleg met alle cliënten opstellen dat bovendien recht moet doen aan de belangen van die cliënten. Een onmogelijke opgave.

Het zijn dan ook niet de zorgaanbieders en al helemaal niet de thuiszorgmedewerkers die blaam treffen. Het is het college dat met een te klein budget anderen in een veel te kort tijdsbestek verantwoordelijk probeert te maken voor de bezuinigingen op de Huishoudelijke Hulp, maar voor de volle honderd procent zelf verantwoordelijk is voor deze ontwikkeling.

Deze onfrisse situatie moet direct stoppen!

Daarnaast hebben cliënten geen enkele mogelijkheid om effectief bezwaar aan te tekenen tegen deze brute kortingen. Immers, de nog in te stellen onafhankelijke klachtenregeling is klaarblijkelijk niet van toepassing op deze procedure. Bezwaar indienen bij de zorgaanbieder is zinloos. De zorgaanbieders hebben immers geen keus? De gemeente hoort verantwoordelijkheid te nemen voor een goed functionerende klachtenregeling, ook ten aanzien van de hierboven geschetste gang van zaken.

Reacties

Helaas helaas, een jaar geleden heeft men mn uren hulp al gereduceerd van 6 naar 3. Nog nóóit heeft iemand gevraagd hoe het nu gaat, en of ik al in mn eigen vuil omkom.
Nu trekt men zelfs dát in. Dat hoorde ik gister. Joepie. En nu?
Mantelzorgers die er niet zijn? Of... het wordt een gevalletje de dood of de gladiolen. Maar who cares? Alleen ik. En ik zit achter de gerania. Zoals voorspeld.
I randenbroek kun je naar een fijne stip. Maar die is er helemaal niet. Chapeau vvd en pvda! En alle meelopers en gristelijken. Dank.