Stop de nieuwe kaalslag!

23 maart 2015

Stop de nieuwe kaalslag!

Na achtereenvolgens 10 miljoen (2009), 20 miljoen (2011) en 6 miljoen bezuinigd te hebben, voornamelijk ten koste van de mensen die van zorg en sociale zekerheid afhangen, komt het college nu met een totaalpakket aan bezuinigingen (40 miljoen) en inkomstenmaatregelen (20 miljoen) waar opnieuw sociale zekerheid, zorg en wijkvoorzieningen als bezuinigingsoptie in worden voorgesteld. De bijdrage aan het infrastructuurfonds VERDER, 6 miljoen in deze begrotingsperiode waaruit het onzinproject Westelijke Ontsluiting wordt betaald, is in de voorstellen eenvoudig niet genoemd.

We lezen onder andere: thuiszorg per 2017 afschaffen, bijdrage aan regiotaxi WMO beperken, ondersteuning voor mensen met een beperking verlagen, witgoedregeling bijstand schrappen enz. Dit betekent in de eerste plaats opnieuw volstrekte minachting voor mensen die op onze solidariteit zijn aangewezen. Hoe durf je, na de thuiszorg jarenlang te hebben gekort, bijstand ondersteuning geschrapt en buurthuizen gesloten, duizenden Amersfoorters, die het hoofd niet boven water kunnen houden, opnieuw te bedreigen met kortingen en heffingen. Dit is precies de aanpak waar de SP in Amersfoort jarenlang tegen heeft gestreden en bovendien tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2014, “eerst mensen, géén prestigeprojecten”, krachtig stelling tegen heeft genomen.

De door het college genoemde bezuinigingen op cultuur betekenen eveneens een onaanvaardbare verschraling. Bovendien leiden maatregelen als het zwaar korten op Scholen in de Kunst er toe dat veel Amersfoorters worden afgesneden van kunst en cultuur.

Nu is de smoes: we moeten van de provincie bezuinigen.  Inderdaad komt deze stad in de periode 2015 – 2018 – ongeveer 16,5 miljoen te kort. Maar in plaats van de compleet uitgeklede programma’s zorg, welzijn, inkomen en wijken te ontzien en naar bezuinigingen op nutteloze projecten te zoeken, kiest dit college weer voor de keiharde VVD-aanpak. De Westelijke Ontsluiting boven alles en de meest kwetsbare inwoners van onze stad laten we aan hun lot over.

De overgrote meerderheid van de gemeenteraad laat zich zand in de ogen strooien. De SP waarschuwde met kracht tegen de gevolgen. Twee weken geleden stemden de gemeenteraad desondanks voor deze optie om “keuzevrijheid” te hebben. De praktijk is dat er opnieuw asociale voorstellen liggen en logische besparingen buiten beschouwing worden gelaten. Dat terwijl het meedogenloze kabinetsbeleid  huurders, cliënten – en werkers - in de zorg en mensen met een uitkering al tegen de muur zet. Stop met het in de marge drukken van grote groepen Amersfoorters. Stop met het uitvoeren van deze sociale kaalslag. Stop met het telkens weer opnieuw lippendienst bewijzen aan de VVD.