VVD schoffeert Amersfoortse huurders!

15 maart 2015

VVD schoffeert Amersfoortse huurders!

Foto: Gemeente Amersfoort

Dat de VVD geen vriend is van huurders is al langer bekend, maar de partij maakt het nu wel heel erg bont door huurders zelfs uit het zicht te wensen. In een publicatie op haar website, waarin de partij het opneemt voor een verdere vermindering van sociale huurwoningen, schoffeert de VVD huurders door te zeggen dat er voor hen geen plaats is op 'zichtlocaties'. Hiermee bereikt de VVD in Amersfoort een nieuw dieptepunt.

Letterlijk staat er op de website van de VVD Amersfoort het volgende geschreven:

Wat de bouw van huurwoningen betreft, merkte de VVD op, dat het hier een project is op een bijzondere zichtlocatie. Er mag daar dus geen sprake zijn van de bouw van een soort “huurkazerne”.

De "huurkazerne", waar de VVD het hier over heeft, is een nieuwbouwproject langs de Meridiaantunnel dat voor het grootste deel uit koopwoningen bestaat. In dit project zijn 80 sociale huurwoningen gepland. Dit zint de VVD niet, en daarom schept de partij nu een vals beeld dat dit bouwproject tot een vergroting van het aantal huurwoningen in de wijk zou leiden, terwijl het in werkelijkheid juist tot een verdere verlaging van het percentage huurwoningen in de wijk leidt.

Het percentage koopwoningen in het project is 60% tegenover 40% huur. De VVD streeft naar 30% sociale huurwoningen in Amersfoort, en komt dan ook met verouderde cijfers uit 2011 waaruit blijkt dat het percentage huurwoningen in Amersfoort 32% zou bedragen. Inmiddels is dat percentage al verder gedaald, dezelfde bron geeft namelijk aan dat in 2014 dit percentage nog maar 31% is.

Wat de VVD echter verzwijgt is dat door het project aan de Keerkring dit percentage van 31% nog verder zal dalen! Dat de VVD verwijst naar de 40% huurwoningen in dit project is niets minder dan afleiding, voor heel de wijk en heel Amersfoort leidt dit tot een verdere daling van het percentage! Er komen immers meer koopwoningen dan huurwoningen bij!

Er is in Amersfoort een groot tekort aan sociale huurwoningen. Zelfs het college (met daarin overigens diezelfde VVD) geeft dit toe in een recent verschenen raadsinformatiebrief waarin ze aangaf dat er schaarste is in Amersfoort.

Dit blijkt ook uit de cijfers, alleen in 2013 was er een stijging van het aantal huurwoningen te zien in Amersfoort, maar deze stijging is afgelopen jaar alweer teniet gedaan. De trend is overduidelijk negatief, het aantal sociale huurwoningen in Amersfoort daalt al jaren!

De VVD merkt terecht op dat omwonenden in het participatietraject hebben aangegeven minder sociale huurwoningen te willen zien in het bouwproject. Deze participatiegroep blijkt echter vooral samengesteld te zijn uit kopers. Maar ook met de belangen van huurders en woningzoekenden dient rekening gehouden te worden.

Daar staat tegenover dat woningcorporatie Portaal een brief aan de raad heeft geschreven waarin ze uitspreekt dat deze 80 sociale huurwoningen leiden tot een afname van de druk op de sociale huurmarkt in Amersfoort. Ook merkt Portaal terecht op dat dit soort gemengde koop/huur projecten past binnen het streven van de gemeente naar gemengde buurten en wijken.

Er is eindelijk een woningcorporatie die met 80 nieuwe woningen een stevige slag wil maken om de schaarste op de sociale huurmarkt in Amersfoort te bestrijden. Het mag dan ook niet gebeuren dat de VVD hier een streep door zet. De SP is blij dat ook D66 dit inziet en steunt hun amendement dan ook om dit totaal van 80 huurwoningen te handhaven.

Reacties

Ja een iemand met een dikke portemonnee heeft bij de VVD voorrang. De rest kan barsten