Thuiszorgmedewerkers eisen respect van wethouder Imming

23 september 2015

Thuiszorgmedewerkers eisen respect van wethouder Imming

Foto: SP Amersfoort

Thuiszorgmedewerkers eisen dat wethouder Imming niet langer wegkijkt van de problemen in de thuiszorg. Daarom kwamen ze dinsdagavond naar het stadhuis om hun eisen te overhandigen. De medewerkers willen dat de wethouder respect toont voor het werk dat ze doen. Daarbij hoort dat de gemeente genoeg geld voor goede thuiszorg vrijmaakt.

Door de aanhoudende bezuinigingen dreigt voor veel medewerkers een loonkorting of ontslag. De grootste thuiszorgorganisatie TSN heeft al aangekondigd 57 medewerkers te ontslaan en 300 medewerkers te korten op hun loon. TSN-Medewerker Nanda Jonkman riep de wethouder op in te grijpen: ‘Na 15 jaar werken in de thuiszorg voel ik me echt geschoffeerd door deze bezuinigingen. Ik krijg ineens veel minder geld, en ik moet zwaarder werk doen in minder tijd.’

De SP Amersfoort ondersteunt de actie. SP-Fractievoorzitter Ad Meijer: ‘De wethouder moet de problemen, die ze zelf mede veroorzaakt heeft, oplossen. Amersfoort zegt een stad met een hart te zijn. Daar hoort bij dat we genoeg geld voor goede thuiszorg betalen. Daarnaast moet de wethouder snel in gesprek met TSN om de ontslagen en loondump te voorkomen.

De coalitiepartijen VVD, D66 en ChristenUnie waren niet aanwezig bij de Raadsvergadering. Zij lieten bij monde van PvdA-fractievoorzitter De la Combe weten dat zij niet over de problemen in de thuiszorg gaan. Meijer reageerde furieus: 'Het is schaamteloos. Thuiszorgmedewerkers komen naar het stadhuis om hun verhaal te vertellen en deze arrogante politici zijn nog te beroerd om te luisteren. Eerst weigeren ze voldoende geld uit te trekken voor goede thuiszorg, vervolgens weigeren ze doelbewust de gevolgen onder ogen te zien.'

De thuiszorgmedewerkers hebben nieuwe acties aangekondigd.

Goeie actie SP. Poot stijf houden!