SP strijdt mee met boze Bachwegbewoners

9 februari 2016

SP strijdt mee met boze Bachwegbewoners

De Amersfoortse SP is trots op de bewoners van de Bachweg die woensdag 10 februari om 16:00 uur samen met de SP een brief aan de Alliantie gaan aanbieden.

Met deze brief eisen bewoners gezonde, schimmelvrije woningen en een einde aan de torenhoge huur- en stookkosten. Ook is duidelijkheid over de voortdurend uitgestelde sloopplannen een terechte eis. De SP en bewoners lopen met zijn allen vanaf hun portiekflats aan de Bachweg naar de Alliantie en eisen binnen twee weken duidelijke en redelijke antwoorden van hun verhuurder.

Foto: SP

De SP is in november 2015 en begin januari met de SP klopclub bij alle bewoners langs geweest van de vier portiekflats. De verrotte en lekke kozijnen en de daarmee ongezonde leefsituatie leidde ertoe dat de SP alle bewoners bij elkaar zette om te kijken of zij samen de problemen aan konden pakken. Individueel werden zij keer op keer door de Alliantie teleurgesteld.

Foto: SP

Dit wierp zijn vruchten af: Binnen een week was er een brief opgesteld en een week later, hadden bijna alle huishoudens de brief ondertekend.  Nu gaan zij gezamenlijk naar de Alliantie om de brief te overhandigen.

SP afdelingsbestuurslid Hugo Kruyt: “Het is fantastisch om te zien dat mensen samen zo strijdbaar en effectief kunnen samenwerken om hun meer dan redelijke eisen te bundelen. Ze gaan voor elkaar door het vuur. In drie woensdagavonden hebben een tiental mensen vanuit alle flats deze actie op poten gezet.”

Foto: SP

De Alliantie heeft ondertussen niet gereageerd op de aankondiging van de bewoners om langs te komen, maar op navraag blijken ze er intern al wel over gesproken te hebben. Wat betreft de sloopplannen wijzen zij in de media al voorzichtig naar de gemeente.

De SP zal raadsvragen stellen om zo snel mogelijk het standpunt van het gemeentebestuur duidelijk te krijgen. Op alle andere vlakken kan de Alliantie zich niet verschuilen. Hugo: “Ze geven in de lokale bijlage van het AD aan dat ze individueel naar oplossingen gaan kijken, terwijl alle bewoners dezelfde problemen hebben. Deze mensen laten zich niet zomaar uitspelen en wij gaan door tot voor iedereen een wenselijk resultaat bereikt is.”

AD: Portiekflats Bachweg zijn Schimmelparadijs

Stad Amersfoort: Bewoners portiekflats Bachweg boos op Alliantie