Omnia-huurders reiken gouden hamer uit

5 juni 2016

Omnia-huurders reiken gouden hamer uit

Foto: Sergey van Daalen

Afgelopen week hebben bewoners uit Schothorst een gouden hamer uitgereikt aan wooncorporatie Omnia. Hiermee willen ze duidelijk maken dat het achterstallig onderhoud te lang heeft geduurd en dat Omnia zich nu snel in moet spannen om de woningen eindelijk veilig en gezond te maken.

Nadat actiecomité Omnia Schothorst een paar weken geleden handtekeningen van 75 huishoudens had aangeboden ging een zaal vol bewoners in gesprek met Omnia-medewerkers. De bewoners eisten een oplossing voor het slechte onderhoud. Die heeft al bij diverse bewoners tot gezondheidsklachten geleid. De huurders vinden dat ze het recht hebben om in een fatsoenlijk onderhouden en veilig huis te leven, met een badkamer en toilet zonder schimmel.

Na de klachten van bewoners te hebben gehoord, gaf Omnia toe dat het onderhoud aan de woningen erg matig is. De week ervoor hebben medewerkers van de wooncorporatie zelf gezien hoe verouderd de badkamers waren. Omnia heeft aangegeven om komende zomer een plan te maken hoe zij de inbraakonveiligheid, tocht en schimmelproblemen aan gaan pakken.

De bewoners hebben de avond kunnen organiseren met behulp van de Amersfoortse SP afdeling. “Het is heel goed dat de bewoners zich hard hebben gemaakt voor veilige en gezonde woningen. Dit is voor Omnia de kans om te zien dat er serieuze klachten zijn die bij veel bewoners leven. De SP zal met het actiecomité in de gaten houden of Omnia zich aan zijn woord zal houden. In ieder geval is nu duidelijk geworden dat deze buurt samen sterk staat”, aldus SP'er Bob van Ravensberg