Actievoeren helpt: Geen roundup meer in Nimmerdor

13 juli 2016

Actievoeren helpt: Geen roundup meer in Nimmerdor

Foto: Sergey van Daalen

Er was een flinke strijd voor nodig. Samen met bewoners en belangengroepen werd de strijd voor een milieuvriendelijkere aanpak van bos Nimmerdor gewonnen. SP raadslid Rob Molenkamp stelde het onderwerp aan de orde via raadsvergaderingen, raadswerkbezoeken, vele schriftelijke vragen, een ludieke actie waarbij de bomen tijdelijk een naam opgespoten kregen en een petitie.

Nu is het zover: Geen Roundup meer, maar milieuvriendelijk terugdringen van de exoten. De lanen in stukjes en beetjes vervangen in plaats van alle bomen tegelijk. En zware kaalslag voor een sleeheuvel en een sterrenbos zijn vooralsnog van de baan.

Molenkamp: "De winst voor de natuur is dat stervende en dode bomen niet direct worden weggehaald. Juist deze bomen zijn van grote waarde voor de natuur. Lanen worden nu in stukjes en beetjes vervangen."

"Ook het stoppen met Roundup is een grote winst. De concentratie waarin dit tot nu toe werd gebruikt was vele malen hoger dan wat in de winkel wordt verkocht. Het comité Red Nimmerdor, Bomen Behoud Amersfoort, de Bomenstichting en Stichting Behoud Nimmerdor hebben in goed overleg een mooi resultaat bereikt voor het bos, de dieren en de bezoekers."

Bekijk de eerdere actie in bos Nimmerdor hier terug: