Gemeente maakt aanvragen Blijk van waardering onnodig moeilijk

23 februari 2017

Gemeente maakt aanvragen Blijk van waardering onnodig moeilijk

De Amersfoortse SP fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over de Blijk van waardering, een klein bedrag dat ontvangers van mantelzorg aan kunnen vragen bij de gemeente voor hun mantelzorgers om ze daarmee te bedanken voor de geboden hulp. Sinds dit jaar kan zo'n aanvraag alleen nog maar digitaal per DigiD worden ingediend. De gemeente werpt hierdoor onnodige drempels op voor mantelzorgontvangers.

Veel ontvangers van mantelzorg hebben geen computer en geen DigiD, of zijn niet in staat om hiervan gebruik te maken. De gemeente vindt dat deze mensen dan maar naar een InDeBuurt033 informatiepunt moeten gaan voor hulp, maar ook dat is niet voor alle ontvangers van mantelzorg een praktische oplossing, bijvoorbeeld omdat ze minder mobiel zijn.

"De gemeente heeft altijd de mond vol van zelfredzaamheid en eigen kracht", zegt SP raadslid Marijke Jongerman. "Maar door alleen nog maar DigiD toe te staan dwingt ze deze mensen juist om hulpverleners of instanties in te schakelen. Terwijl de oplossing zo simpel is, gewoon net als vorig jaar ook papieren aanvraagformulieren per post accepteren."

Tijdens een eigen test van de SP bleek ook nog eens dat het digitale aanvraagformulier onbereikbaar was als gevolg van een storing met de DigiD login. "Reden te meer om ook papieren aanvraagformulieren toe te staan", vindt Jongerman, "want die doen het tenminste altijd."