Omnia-huurders en SP bieden aanmoedigingsprijs aan

20 juli 2017

Omnia-huurders en SP bieden aanmoedigingsprijs aan

Foto: SP

Huurders hebben een 'warme douche'-prijs gegeven aan hun woningbouwcorporatie Omnia. Hiermee willen ze laten zien dat ze tevreden zijn over het onderhoud dat Omnia heeft gepleegd de laatste tijd. Tegelijkertijd hebben ze duidelijk gemaakt dat er nog genoeg onderhoudsproblemen zijn die Omnia serieus zal moeten blijven nemen.

Vorig jaar kwamen huurders van Omnia in Schothorst samen met de SP in actie. Ze eisten dat de woningbouwcorporatie het achterstallig onderhoud aan zou pakken en de woningen veilig en gezond zou maken. Omnia huurder Emmy Mol: 'Veel bewoners zaten met serieuze schimmel- en vochtproblemen in hun badkamer. Meldingen hierover werden bij Omnia vaak niet serieus genomen, hoe vaak we ook belden. Pas na onze acties en de succesvolle bewonersbijeenkomst werden we serieus genomen.'

Inmiddels is Omnia aan de slag gegaan. Alle woningen zijn geïnspecteerd, een aantal badkamers zijn met spoed vervangen, isolatie en veiligheid zijn verbeterd en klein onderhoud is opgepakt. Daarom overhandigen het actiecomité en de SP een aanmoedigingsprijs uit aan Omnia: 'Veel bewoners hadden voor deze actie al individueel hun problemen aangekaart. Omnia kwam in beweging nadat de bewoners zich organiseerden. Door samen in actie te komen hebben we afgedwongen dat de huurders nu serieus worden genomen. Om dit succes te vieren reiken we een aanmoedigingsprijs uit.

De SP zal met het actiecomité in de gaten houden of Omnia zich aan zijn woord zal houden. In ieder geval is nu duidelijk geworden dat deze buurt samen sterk staat', aldus Bob van Ravensberg van de SP.