Een loonsverhoging & minder werkdruk, steun de buschauffeurs!

28 mei 2018

Een loonsverhoging & minder werkdruk, steun de buschauffeurs!

Foto: Marijke Jongerman

Afgelopen zaterdag hebben buschauffeurs opnieuw gestaakt. Zij strijden onder andere tegen de hoge werkdruk en voor een loonsverhoging. Ook in Amersfoort voerden de chauffeurs actie, waarbij zij gesteund werden door de SP afdelingen Leusden en Amersfoort.

Foto: Marijke Jongerman
Hoe nodig deze staking is bleek diezelfde ochtend nog bij RTV Utrecht, waar de werkgevers van de buschauffeurs aangaven dat zelfs vijf minuten extra pauze per tweeenenhalf uur werk teveel gevraagd zou zijn, de werkgevers zouden dat niet kunnen betalen!

Foto: Marijke Jongerman
Dit is een direct gevolg van de invoering van de marktwerking in het openbaar vervoer. Overheden willen zo min mogelijk geld betalen voor het openbaar vervoer, en besteden dit daarom uit aan het bedrijf dat het meeste biedt voor het minste geld. In de praktijk blijkt het gebodene vaak niet haalbaar voor het gevraagde bedrag, met als gevolg dat het busvervoer moet worden afgeknepen. Dit gaat zowel ten kostte van buslijnen, de service aan de reiziger, en de arbeidsvoorwaarden van het personeel.

Foto: Marijke Jongerman
Alhoewel een staking erg vervelend is voor de reizigers is er dus alle reden om de buschauffeurs te steunen in hun strijd. Want als de chauffeurs meer tijd krijgen om hun werk te doen en ze minder werkdruk ervaren, worden zij daar niet alleen zelf beter van, dat is ook beter voor de reiziger en de kwaliteit van het openbaar vervoer!