Nieuw college kiest nu al voor zichzelf, en niet voor Amersfoort

8 juni 2018

Nieuw college kiest nu al voor zichzelf, en niet voor Amersfoort

Deze week hebben de 4 onderhandelende partijen (VVD, D66, ChristenUnie & GroenLinks) laten weten dat ze er bijna uit zijn met de vorming van een nieuwe coalitie. Hierbij hebben ze ook aangegeven dat de nieuwe coalitie 7 wethouders zal krijgen, 2 meer dan Amersfoort er nu heeft. Daarmee krijgt Amersfoort net zoveel wethouders als het meer dan 2 keer zo grote Utrecht en er slechts eentje minder dan onze hoofdstad Amsterdam.

De SP vindt dat grootheidswaanszin en geen goede ontwikkeling. Het toevoegen van 2 extra wethouders kost de gemeente in 4 jaar tijd een kleine miljoen Euro extra aan alleen salaris, en dan zijn het wachtgeld en de extra kosten voor ondersteunend personeel nog niet eens meegerekend. Dat is niet uit te leggen in een tijd waarin de toegang tot de gemeentezorg steeds verder wordt afgeknepen en mensen met een beperking nog maar af moeten wachten of zij straks nog wel het minimumloon mogen verdienen.

De coalitiepartijen geven aan dat de uitdagingen waar Amersfoort voor staat op gebied van groei en duurzaamheid vragen om extra wethouders. Dat is een trap na richting mensen die de afgelopen jaren afhankelijk waren van zorg en/of uitkeringen, maar te horen kregen dat er voor hen geen geld was. Wat de nieuwe coalitie hiermee eigenlijk aangeeft is dat groei en duurzaamheid belangrijker zijn dan de veel grotere uitdagingen op gebied van zorg en inkomen die de gemeente de afgelopen vier jaar voor de kiezen heeft gekregen.

Daarnaast wil het college vaker de stad in en actiever deelnemen aan regionale en landelijke bestuurlijke netwerken. Dat het college vaker de stad in wil gaan juichen wij toe, maar roept ook de vraag op waarom dat eerder niet gebeurde. Afgaande op de activiteitenplanning van het college die de raad wekelijks ontvangt was er wel voldoende tijd om lintjes te knippen bij bedrijfsopeningen en recepties bij te wonen. Meer deelname aan bestuurlijke netwerken roept ook de vraag op waar dat voor nodig is, want dit soort netwerken dienen vaak vooral om de eigen CV op te poetsen en leveren maar weinig concreets op voor de gemeente.

De conclusie die wij als SP trekken is dan ook dat het nieuwe college al voordat het is aangetreden vooral kiest voor zichzelf. Het is triest dat blijkbaar geen enkele van de aankomende coalitiepartijen bereid was om een wethouder in te leveren in ruil voor extra punten uit het eigen verkiezingsprogramma. Dat geeft duidelijk aan waar de echte prioriteiten liggen, bij goedbetaalde baantjes voor henzelf, en niet bij de eigen kiezers of de inwoners van Amersfoort.