Thema-avond biedt bouwstenen politieke actie tegen armoede!

15 oktober 2019

Thema-avond biedt bouwstenen politieke actie tegen armoede!

Gisteravond organiseerde de lokale voedselbank, in samenwerking
met de plaatselijke SP afdeling, een thema avond over “Armoede in
Amersfoort” speciaal voor SP-leden. De bijeenkomst vond plaats op
de locatie van de voedselbank op bedrijventerrein De Isselt.

Foto: SP Amersfoort

In een verhelderende presentatie maakte de voedselbank duidelijk dat er niet echt sprake is van een structurele daling van het aantal cliënten (op dit moment ruim 500 huishoudens). Zeer hoge woonlasten, flexcontracten, die moeilijker plaatsbare werknemers zonder inkomen achter laten en de schuldenproblematiek zijn een aantal factoren die daarbij aan de orde kwamen. Zo blijkt met name de overheid (bijv. Belastingdienst door achteraf terugvordering van toeslagen) één van de grootste schuldeisers… De lokale voedselbank voert een strikt, maar menselijk, toelatingsbeleid.

De oplopende ongelijkheid waarbij aandeelhouders en andere invloedrijke rijken eenzijdig van economische groei lijken te profiteren, terwijl de lonen en uitkeringen ver achterblijven, vraagt om gerichte politieke actie. Nadrukkelijk, zo is het oordeel van de aanwezige SP’ers, kan worden aangehaakt bij de “loonstrijd” zoals de landelijke SP die op dit moment vorm geeft https://sp.nl/nieuws/2019/09/steun-van-hele-tweede-kamer-lonen-moeten-omhoog.

Lokaal kan er, zo stelden de aanwezigen vast, o.a. actie worden gevoerd bij bedrijven, gevochten worden voor betere lonen voor bijvoorbeeld
thuiszorgmedewerkers en herinvoering van ondersteunende regelingen
voor mensen in de bijstand, zoals er in Amersfoort een aantal bestonden voor 2011 die toen helaas zijn wegbezuinigd.