SP start meldpunt thuiszorg

28 januari 2020

SP start meldpunt thuiszorg

In 2014 heeft de SP in verband met de toen ingezette bezuinigingen een meldpunt thuiszorg opgezet. De laatste tijd zijn er weer een aantal zaken veranderd in de thuiszorg. Daarom hebben wij opnieuw dit meldpunt geopend.

De belangrijkste veranderingen in de gemeentelijke thuiszorg zijn:

• De inkomensafhankelijke bijdrage is afgeschaft en is vervangen door een eigen bijdrage die voor iedereen gelijk is. De SP wil eigenlijk helemaal van alle eigen bijdragen in de zorg af, maar probleem bij deze maatregel is dat gemeenten hier geen extra geld voor krijgen van de landelijke overheid. De SP is bang dat dit er toe kan leiden dat mensen minder hulp gaan krijgen dan waar ze recht op hebben.
  • Gemeenten zijn na een uitspraak van de rechter verplicht om goed te
    onderbouwen hoeveel uren hulp er nodig zijn voor een schoon huis. De gemeente Amersfoort heeft er voor gekozen om hiervoor een rekenmodel uit Utrecht over te nemen, waarvan de SP vindt dat het wel heel erg krap is opgezet. Wij zijn dan ook bang dat mensen hierdoor nog minder uren huishoudelijke hulp gaan krijgen dan nu al het geval is.
  • Gemeenten zijn sinds enige tijd verplicht om een realistisch tarief
    te betalen aan bedrijven die huishoudelijke hulp leveren, zodat deze
    bedrijven hun personeel een fatsoenlijk loon kunnen betalen. De SP heeft hier lang voor gevochten, maar ook hier mogen de extra kosten er niet toe leiden dat er minder huishoudelijke hulp wordt geleverd.​
Wij vinden het onacceptabel dat de mensen niet de zorg krijgen
die ze nodig hebben. Daarom willen wij u vragen om uw ervaringen met
ons te delen. Op die manier kunnen we de gevolgen van het beleid laten
zien en kunnen we in actie komen voor verbeteringen. Want een stad
zonder thuiszorg is een stad zonder hart!

Klik hier voor het meldpunt !