SP START ACTIE TEGEN HUURVERHOGING ‘0 is genoeg’

27 april 2020

SP START ACTIE TEGEN HUURVERHOGING ‘0 is genoeg’

Foto: SP

Maak het een feestelijke woningsdag voor iedereen en zie af van de jaarlijkse huurverhoging. Die oproep doet de SP Amersfoort op woningsdag aan de woningbouwcorporaties die actief zijn in Amersfoort. SP-Raadslid Marc Smits: ‘Juist in deze tijd wordt het belang van een goed en betaalbaar huis duidelijk. Maar we weten dat de helft van de mensen na jarenlange huurverhogingen al moeite hebben om de huur te betalen. Toch valt een dezer dagen bij veel huurders een envelop met een huurverhoging op de deurmat. Middenin de Coronacrisis is dat het laatste wat mensen nodig hebben.  Daarom zegt de SP nu: 0 is genoeg.’

In Amersfoort hebben de woningbouwcorporaties Portaal, De Alliantie en Omnia wonen aangekondigd de huren op 1 juli te verhogen. Smits  ‘Wij horen de verhalen van Amersfoortse huurders die al moeite hadden om de huur te betalen én nu ook nog eens hard worden getroffen door de Coronacrisis. Daarom doen wij een dringend beroep op deze corporaties om de huren te bevriezen.’

SP-Kamerlid Sandra Beckerman strijdt in de Tweede Kamer voor een landelijke bevriezing van de huren. Beckerman:  ‘De berichten stromen bij ons binnen. Van moeders die onbeschermd werken in de thuiszorg en bij thuiskomst op de mat een brief vinden dat de huur van hun sociale huurwoning weer omhoog gaat. Van mensen die hun inkomen verliezen en wel aan het einde van de maand een torenhoge vrije sector huur moeten betalen. Dit raakt me diep. Per direct de huren bevriezen is noodzakelijk. Wij roepen dan ook iedereen, huurder of niet, die deze mening deelt op om steun uit te spreken. Zo laten we samen zien dat we willen dat de minister, wethouders en huurbazen deze noodzakelijke eerste stap zetten.’

Steun uitspreken kan via www.sp.nl/stopdehuurverhoging

De oproep aan de woningbouwcorporaties is als bijlage te lezen