Woonkompas: schriftelijke vragen over verspreiding Woonkompas

18 februari 2008

Woonkompas: schriftelijke vragen over verspreiding Woonkompas

Bij de fracties van BPA en SP komen van met name oudere woningzoekenden voor een huurwoning klachten binnen over de verspreiding van de papieren Woonkompas. Woonkompas bevat het huuraanbod van de Amersfoortse wooncorporaties. Sinds 1 januari 2008 blijkt het gratis Woonkompas uitsluitend via internet beschikbaar.

De gebruikelijke advertentie van Woonkompas in de bladen is al langer gestaakt. Uitsluitend op bepaalde afhaalpunten (onder meer supermarkten en de tsadswinkel in de Observant) bleef een papieren versie verkrijgbaar, maar sedert 1 januari 2008 is ook dat niet langer het geval. De papieren versie blijkt sedert 1 januari 2008 uitsluitend bij de vestigingen van Alliantie (Heiligenbergerweg) of Portaal (Hooglandseweg Noord) gratis verkrijgbaar óf tegen betaling van 20 euro jaarlijks via een postabonnement verkrijgbaar. Dat bedrag komt bovenop de kosten van 26 euro die betaald moeten worden voor de inschrijving van woningzoekende voor een huurwoning of sociale koopwoning.
Het huuraanbod via internet (www.woonkompas.nl) is dus gratis toegankelijk, maar voor Amersfoorters van jong tot oud die om welke reden dan ook geen toegang hebben tot internet kan dat behoudens de twee afhaaladressen dus nog uitsluitend nog tegen betaling. Hiervan zijn vooral ouderen de dupe die nog maar moeilijk de deur uit kunnen voor een gratis exemplaar bij de twee afhaaladressen. De BPA en SP vinden dat een slechte zaak en vragen het college om een oplossing voor deze situatie. Het moet toch geen al te grote moeite zijn voor de woningcorporaties om gratis exemplaren verkrijgbaar te stellen bij wijk- en buurtcentra, bibliotheekvestigingen, en uiteraard de Observant etc. Voor de betrokken woningzoekenden telt elke euro. Bovendien vinden BPA en SP in het informatiebeleid het nu gemaakte onderscheid tussen internetters en de mensen die afhankelijk zijn van papieren informatie niet in de haak. Vanaf 1 januari 2007 droeg de gemeente de uitvoering van Woonkompas aan de corporaties over, maar volgens de gemaakte afspraken houdt de gemeente een toezichthoudende taak en op die verantwoordelijkheid spreken de fracties van BPA en SP het college aan met de volgende vragen.
Vragen:
1. Klopt het dat sedert 1 januari 2008 de papieren versie van Woonkompas uitsluitend via een betaald postabonnement ad. 20 euro per jaar voor woningzoekenden verkrijgbaar is en de gratis verspreiding via vaste afhaalpunten is gestaakt?
2. Deelt u onze mening dat de gratis digitale versie (digizine) van het Woonkompas voor veel niet-internetters onder de woningzoekenden onbereikbaar is?
3. Deelt u onze mening dat het een slechte zaak is dat deze categorie woningzoekenden uitsluitend nog tegen betaling kennis kan nemen van het huuraanbod?
4. Bent u bereid in het overleg met de Wooncorporaties die Woonkompas uitgeven stappen te ondernemen die tot een betere en gratis beschikbaarheid van Woonkompas voor deze categorie woningzoekenden leiden, zoals de afhaaladressen bij wijk- en buurtcentra, bibliotheekvestigingen, de Observant, supermarkten en andere goed bezochte ontmoetingsplaatsen?

Ruud Schulten (BPA) en Anya Wiersma (SP).
Amersfoort 18 februari 2008