ROOD opent website scholierenfilmpjes

21 februari 2008

ROOD opent website scholierenfilmpjes

ROOD, jong in de SP opent een website waar scholieren staatssecretaris Van Bijsterveldt een boete kunnen geven. De opening van de actie zal plaatsvinden op de school De Amersfoortse Berg. ROOD Amersfoort zal, samen met landelijke ROOD-voorzitter Gijs Houtbeckers, scholieren voor de camera vragen wat zij van de ophokplicht en het boetebeleid vinden. Aanleiding is dat de regering haar boetebeleid nog steeds niet staakt, ondanks de kritiek van commissie Dijsselbloem.

Het kabinet gaat meer haast maken met het onderzoek naar een nieuwe en haalbare ‘urennorm’ voor het middelbaar onderwijs. Dat heeft staatssecretaris Van Bijsterveldt toegezegd aan SP-Kamerlid Jasper van Dijk in een spoeddebat dat hij had aangevraagd. Hoewel dit een stap in de goede richting is, is het nog onduidelijk of staatssecretaris Van Bijsterveldt stopt met het uitdelen van boetes aan scholen die de norm niet hebben gehaald.

Veel scholen kunnen op dit moment niet voldoen aan de omstreden urennorm, omdat zij daar de middelen niet voor hebben. “Het is belachelijk om te denken dat het onderwijs beter wordt door scholen te beboeten,” oordeelt ROOD-voorzitter Gijsbert Houtbeckers. “Zolang Van Bijsterveldt door gaat met het uitdelen van boetes vindt ROOD dat de staatssecretaris zélf een boete verdient”. Anna la Verge, ROOD-voorzitter in Amersfoort beaamt dit. “De staatssecretaris zou eerst eens flink moeten investeren in het onderwijs, na alle bezuinigingen van de afgelopen jaren. Pas daarna kan er worden gesproken over het uitdelen van boetes.”

ROOD gaat de komende weken naar middelbare scholen toe om scholieren te interviewen. Daarnaast kunnen de scholieren zelf ook hun filmpjes op het speciale YouTube-kanaal www.youtube.com/StopDeOphokplicht zetten. Uit alle filmpjes op de site wordt uiteindelijk één winnaar gekozen. De scholier in het filmpje mag dan met klasgenoten en ROOD mee naar Den Haag. Samen met de scholieren zal ROOD, in politiepak, een boete geven aan staatssecretaris Van Bijsterveldt.