Nummer 19 op de kandidatenlijst Ada de Smit over haar Hoogland

2 maart 2010

Nummer 19 op de kandidatenlijst Ada de Smit over haar Hoogland

Zestien jaar geleden ben ik in Hoogland komen wonen en nog steeds ben ik blij dat het werk
van mijn man mij richting Hoogland heeft gebracht. Als een echt stadskind geniet ik dagelijks van het groen in Hoogland en het groen in Hoogland-west. Even de Bunschoterstraat over en je bent in “boeren”land. Dit groen moeten we koesteren en ontwikkelen. En dan bedoel ik ontwikkelen voor iedereen en niet voor een beperkt gezelschap dat dit stukje groen willen omvormen tot een geschoren grasveld en kunstmatig aangelegd groen van een 9-holes golfbaan. Er zijn in de omgeving genoeg golfterreinen om deze mensen aan hun trekken te laten komen.

Hoogland mag een dorp zijn maar heeft stadse voorzieningen: atletiekbaan, zwembad, voetbalvelden, gymzalen, muziekschool, verenigingen, winkels op niveau en dan vergeet ik vast wel iets. Maar dit alles heeft wel een aantrekkingskracht voor mensen buiten Hoogland en daar vroeger ieder gezin één auto had en vele fietsen, heeft een gezin nu twee en soms wel meer auto’s en dit geeft veel autoverkeer.

Ik maak me zorgen hoe dat gaat worden als het ziekenhuis aan de Maatweg klaar is: als de Bunschoterstraat niet voldoende capaciteit heeft komt er nog meer verkeer over de Zevenhuizerstraat en de Hamseweg. Nu zijn er al problemen met het mengen van auto’s en fietsers op deze wegen. Automobilisten hebben niet het geduld om te wachten tot er ruimte genoeg is en snijden óf de tegenligger óf de fietser. Deze fietser voelt zich daardoor niet veilig op de Hamseweg, terwijl voor de automobilist die haast heeft de Bunschoterstraat en Maatweg een 80-km-alternatief biedt met vrijliggende fietspaden.

Dit probleem moet zo snel mogelijk worden aangepakt, want ook de bouwwerkzaamheden zullen voor vertragingen op de Maatweg en Bunschoterstraat zorgen en de druk verhogen op de Zevenhuizerstraat en de Hamseweg. Het zou het mooist zijn als we langs beide straten vrijliggende fietspaden zouden kunnen aanleggen, maar dat is door de aanwezige bebouwing niet mogelijk, vele karakteristieke Hooglandse panden staan langs deze twee wegen.

Voor de weggebruikers zal het duidelijk moeten zijn dat ze hier hun ruimte moeten delen met langzamere verkeersdeelnemers en dat de tijdwinst van een paar minuten niet opweegt tegen het gevaar waarin je deze langzamere verkeersdeelnemers brengt door toch in te halen ook al kan het eigenlijk niet. Als dit niet aan het verstand is te brengen van deze weggebruikers rest slechts zeer harde maatregelen: maak van de Hamseweg vanaf de Maatweg tot de bussluis een éénrichtingsweg voor gemotoriseerd verkeer!

Ada staat op plaats nummer 19 van de kandidatenlijst. Klik hier voor de gehele kandidatenlijst.