Bestaand nieuw beleid??

29 mei 2006

Bestaand nieuw beleid??

De Kaderbrief, waarin voorstellen staan over de begroting 2007, van het nieuwe college is een briljante brief. Amersfoort heeft een positief saldo van bijna 16 miljoen euro. Maar uiteindelijk blijft daar volgens het college maar 2 miljoen van over om vrij te besteden. De reserves waarvan de bestemming door de raad kan worden gewijzigd zijn ‘reeds belegd’ of ‘hebben een technisch karakter’.

De enige reserve waarvan het college zegt dat daar een andere wending aan kan worden gegeven wil men stopzetten. Vervolgens vraagt het college ons dan ook nog als we ‘bestaand nieuw beleid’ wensen daarbij aan te geven waar de financiële ruimte moet worden gevonden. Het zou de wethouder van financiën gesierd hebben als hij had gezegd dat hij nog tekort in het zadel zit om met een zinnig verhaal te komen. Of dat hij met een erfenis van zijn voorganger zit opgescheept. Nee, in plaats daarvan zadelt hij de raad op met een onbegrijpelijk verhaal en vraagt ons te kiezen uit zaken die nog veel minder te begrijpen zijn. De SP zou het al heel wat vinden als onder dit college de armoede niet verder toeneemt, het aantal betaalbare huurwoningen niet te hard daalt en de stijging van de tarieven voor de sportclubs (echt) beperkt blijven.