Initiatiefvoorstel Boete voor bestuurlijke traagheid

24 mei 2006

Initiatiefvoorstel Boete voor bestuurlijke traagheid

De SP fractie heeft een initiatiefvoortstel ingedient om aan het College van B&W en andere gemeentelijke bestuursorganen die niet binnen de wettelijke termijn beslissingen afgeven
een 'bestuurlijke' boete op te leggen van € 25 per dag . Ook wil de SP dat Amersfoort mee gaat doen aan het project ‘Stopwatch’ van het Midden- en Klein Bedrijf Nederland die tegen hetzelfde probleem van de te lange beslistermijnen van de gemeente aanloopt.

De reden voor de SP met dit voorstel te komen is, dat burgers die té lang op beslissingen van het College van B&W en andere gemeentelijke bestuursorganen moeten wachten, in financiële problemen komen. De SP stelt dat mensen niet de dupe mogen worden van de te lange wachttijden. De SP wil door invoeren van de bestuurlijke boete bereiken dat het College van B&W en andere gemeentelijke bestuursorganen hun wettelijke verplichtingen nakomen, net zoals burgers dat moeten doen. Ook wil de SP dat mensen niet meer door té lange wachttijden in financiële problemen komen.