Schriftelijke vragen leerlingenvervoer

26 mei 2006

Schriftelijke vragen leerlingenvervoer

De SP fractie heeft na aanleiding van een bericht in de AD, editie Amersfoortse Courant, schriftelijke vragen gesteld aan B&W. Het AD melde dat bij een controle van 60 busjes voor leerlingenvervoer er bij liefst 59 busjes overtredingen zijn geconstateerd. ‘Dramatisch resultaat’, aldus de woordvoerder van de regionale verkeersdienst. ‘Vorig jaar – in 2005 – is er op dezelfde plek ook een dergelijke controle uitgevoerd en de resultaten’, aldus de woordvoerder‘ zijn niet zichtbaar verbeterd’, er is dus alle reden om hiermee door te gaan’.

Hieronder de vragen van de SP fractie:

• Heeft het College van B&W dit bewuste artikel gelezen? En wat is uw mening hierover?
  • Is het juist dat de Gemeente de Verordening Leerlingenvervoer dient uit te voeren en voor het vervoer bepaalde contracten heeft afgesloten met (verschillende) vervoersbedrijven?
  • Wat is de mening van het College ten aanzien van de (verschillende) vervoersbedrijven nu er zoveel overtredingen zijn geconstateerd?
  • Is het College van mening dat er nog voldoende grond is om op basis van de bestaande contracten met de (verschillende) vervoersbedrijven deze te continueren?
  • Heeft het College nog voldoende vertrouwen in de (verschillende) vervoersbedrijven? Zo ja, op basis waarvan?
  • Is het College van plan de (verschillende) vervoersbedrijven aan te spreken? Zo ja, hoe gaat het College dat doen? Zo nee, waarom niet?
  • Kan het College de veiligheid van de leerlingen die gebruik maken van het leerlingenvervoer waarborgen op deze manier?
  • Zo nee, wat gaat de gemeente hieraan doen? Zo ja, hoe dan?
  • Binnen welke termijn neemt het College maatregelen? En welke maatregelen zijn dit?
  • Hoe wordt de Raad hierover geïnformeerd en binnen welke termijn?
  • Antwoord van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 16 mei 2006).

Algemeen:
    De controle door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat naar het leerlingenvervoer van en naar Scholencomplex De Vosheuvel heeft plaatsgevonden op 12 april 2006.
    Op 13 april 2006 is daarover een artikel gepubliceerd. Omdat uit het artikel niet goed viel op te maken of er overtredingen zijn begaan door de twee vervoersbedrijven die rijden voor de gemeente Amersfoort hebben wij daar op 13 april navraag naar laten doen door NV SRO. NV SRO voert namens de gemeente Amersfoort de Verordening Leerlingenvervoer uit. Bij navraag bleek dat van de 60 busjes die zijn gecontroleerd, inderdaad een deel daarvan leerlingen vervoerde in opdracht van de gemeente Amersfoort. De overige in de controle betrokken busjes reden in opdracht van andere gemeenten met leerlingen uit die andere gemeenten naar Scholencomplex De Vosheuvel.

Eén van de twee vervoersbedrijven die voor Amersfoort werken heeft op 13 april laten weten niet betrokken te zijn geweest in de controle. Het andere vervoersbedrijf heeft laten weten dat de geconstateerde overtredingen te maken hebben met autopapieren en met de chauffeurspas. Het bedrijf kiest ervoor van de autopapieren kopieën in de voertuigen te leggen en de originelen op kantoor te laten. Wettelijk horen de originelen in de voertuigen aanwezig te zijn. Verder geeft men aan dat een drietal chauffeurs is aangehouden in verband met de chauffeurspas. Twee daarvan hadden al wel de opleidingen met een voldoende afgerond, maar waren nog niet in het bezit van de chauffeurspas. Dit duurt meestal een paar weken voordat zij deze krijgen opgestuurd. De derde chauffeur zit in het opleidingstraject en was eveneens nog niet in het bezit van de chauffeurspas. Tenslotte laat het bedrijf weten dat een chauffeur is aangehouden met een te hoog alcoholpromillage; deze chauffeur is op staande voet ontslagen.

Ingaande op de gestelde vragen:

1. Ja, wij hebben kennis genomen van het bewuste artikel over de uitkomsten van de controle door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat.
    2. De gemeenten hebben de wettelijke opdracht leerlingenvervoer te regelen en daartoe een Verordening vast te stellen. De uitvoering van de Verordening Leerlingenvervoer Gemeente Amersfoort 2003 is onder eindverantwoordelijkheid van de Gemeente Amersfoort opgedragen aan de NV SRO. Het leerlingenvervoer wordt in beginsel iedere 3 jaar opnieuw Europees aanbesteed. NV SRO sluit in opdracht van de Gemeente Amersfoort contracten met de vervoersbedrijven die op basis van de aanbesteding vervoer gegund krijgen. In de contracten leggen partijen over en weer rechten en verplichtingen vast voor de contractsperiode.
    3. Onze opvatting ten aanzien van de gecontracteerde vervoersbedrijven is dat zij zich onverkort dienen te houden aan alle wettelijke eisen zoals deze gesteld zijn aan chauffeurs, vervoersmiddelen en (bedrijfs)administratie.
    4. Ja, wij hebben vooalsnog geen reden om tussentijds contracten op te zeggen.
    5. Ja, beide vervoersbedrijven zijn in het kader van de Europese aanbesteding gescreend op wettelijke eisen en kwaliteitseisen ten aanzien van chauffeurs, vergunningen, voertuigen, organisatie, klachtenbehandeling etc. Bij de gunning is dus niet de prijs doorslaggevend geweest, maar de prijs-/kwaliteitsverhouding. Eén van de bedrijven is inmiddels ISO-gecertificeerd en het andere bedrijf zit midden in een in- en externe audit om dit certificaat te verkrijgen. De eisen die wij stellen aan de vervoerders zijn helder en liggen vast in de contracten. Wij moeten er zondermeer van uit kunnen gaan dat de vervoerders hun verantwoordelijkheid nemen om ervoor te zorgen dat de leerlingen op veilige wijze gebruik kunnen maken van het leerlingenvervoer. Op basis van onze ervaringen tot nu toe met de huidige twee vervoerders gaan wij er vanuit dat zij zich bewust zijn van deze verantwoordelijkheid.
    6. Ja, wij gaan de in de controle betrokken vervoerder aanspreken; zie punt 9.
    7. De contracten en de uitvoering van het vervoer worden door de gemeente en de NV SRO regelmatig geëvalueerd met de vervoersbedrijven om de kwaliteit van het leerlingenvervoer te waarborgen. Voor het overige zie punt 6.
    8. Ieder vervoersbedrijf met wie wij een contract afsluiten dient zich onverkort te houden aan het contract zoals dat met hen gesloten is. Uitvoering van het vervoer conform contract is een waarborg voor de veiligheid van de leerlingen in het vervoer.
    9. Wij zijn bezig alle feiten in beeld te krijgen en hebben daartoe één van de twee vervoerders opgedragen ons op korte termijn schriftelijk te rapporteren over de geconstateerde overtredingen en ons een kopie te verstrekken van het officiële rapport van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat over de uitkomsten van de controle, waarna wij de vervoerder aanspreken op de geconstateerde overtredingen.
    10. Wij zullen de raad op de gebruikelijke wijze informeren