Huizensloop?!

21 juli 2006

Huizensloop?!

Huis gesloopt: waar moet ik naartoe?

De SP-fractie wil graag in beeld krijgen waar bewoners van gebieden waar goedkope
huurflats zijn gesloopt naartoe zijn gegaan.

De SP heeft in de raad al vaker gewaarschuwd voor het ontstaan van zogenaamde stadsnomaden. Mensen die van de ene goedkope gesloopte huurflat naar de volgende goedkope te slopen flat moeten. Aan de Spoorwegzône en aan de Willem Barendsstraat en omgeving zijn een groot aantal goedkope huurflats gesloopt. De SP vraagt het college waar de bewoners van deze woningen naartoe zijn verhuisd. Ook wil zij weten hoeveel bewoners weer terugkeren naar de twee gebieden. In Amersfoort Vernieuwt bestaat ook de mogelijkheid dat er flats/woningen worden gesloopt. In overleg met vertegenwoordigers uit de wijken is door een aantal deelnemers de angst verwoord dat bewoners als een soort nomaden door de stad gaan zwerven.

Daarom heeft de SP de volgende vragen voorgelegd aan het College:

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Voor de nieuwbouw aan de Spoorwegzône zijn een groot aantal goedkope huurflats gesloopt Dat geldt ook voor de Willem Barendsstraat en omgeving. Om het geheugen weer wat op te frissen een aantal vragen over de bewoners van deze woningen. De SP is vooral benieuwd naar waar deze bewoners zijn gebleven. In de startnotities voor Amersfoort Vernieuwt wordt door een aantal deelnemers de angst verwoord dat bewoners als een soort nomaden door de stad gaan zwerven. (zie de verslagen van Randenbroek en Schuilenburg).

De fractie van de SP heeft naar de aanleiding van het bovenstaande de volgende vragen:

Kan het college in een overzicht, per gebied, aangeven:

1. Wat is de oppervlakte van beide nieuwbouwgebieden?
2. Hoeveel (flat)woningen in de Spoorwegzône en de Willem Barendsstraat zijn gesloopt?
3. Wat was de huur deze woningen in beide gebieden?
4. Hoeveel woningen worden daar nieuw gebouwd? Gaarne aangeven type woning en de huur- en of koopprijs.
5. Hoeveel huishoudens in beide gebieden gaan weer in hetzelfde gebied wonen? En welke huurprijs en/of koopprijs hoort daarbij?
6. Waar zijn de bewoners van de gesloopte flats in de Spoorwegzône naartoe verhuisd? Gaarne vermelden de wijk, het type woning en huur- en/of koopprijs.