h

Openbaar vervoer en bedrijventerreinen

29 juli 2006

Openbaar vervoer en bedrijventerreinen

De SP stelt voor, om naar aanleiding van de reactie van het College op schriftelijke vragen, bedrijven te vragen bij te dragen aan openbaar vervoersvoorzieningen voor de werknemers die dagelijks in de file staan op de A1 en de A28.

In antwoord op een schriftelijke vraag (nr. 44) van de BPA of ‘het college de opvatting deelt dat gezien de vele files en verkeerscongesties in en rond Amersfoort de keistad mede gezien de vele autoforenzen met de bestemming bedrijventerrein een (flinke) bijdrage zou kunnen leveren aan de vermindering van verkeers- en milieuoverlast’ antwoordt het college op 20 juni het volgende:

‘’De forenzen die pendelen naar de bedrijventerreinen vormen een specifiek onderdeel van de doelgroep. Omdat de meeste bedrijventerreinen aan (afritten van) autosnelwegen gevestigd zijn en snelle OV-voorzieningen naar dergelijke locaties niet of onvoldoende realiseerbaar zijn zal het echter moeilijk zijn om juist deze doelgroep te bewegen om minder van de auto gebruik te maken. Te betwijfelen valt of het aanbieden van gratis openbaar vervoer bij deze doelgroep tot voldoende resultaat leidt.``

De fractie van de SP heeft naar de aanleiding van het bovenstaande antwoord de volgende vragen:

1. Betreurt het college, gezien bovenstaand antwoord, het feit dat vrijwel alle bedrijventerreinen gevestigd zijn aan de afritten van de snelwegen? Door de ligging is het niet alleen voor vrachtverkeer, maar ook voor werknemers en bezoekers aantrekkelijk deze bedrijven per auto aan te doen.
2. Zo, nee, waarom niet? Wordt deze mening gedeeld door het volledige college?
3. Zo, ja, wat gaat u er aan doen om dit in de toekomst te veranderen?
4. U zegt in uw antwoord dat snelle OV-voorzieningen naar dergelijke locaties niet of onvoldoende realiseerbaar zijn. Waar is deze uitspraak op gebaseerd?
5. Als het kwestie van geld is, bent u dan bereid bedrijven te vragen/te verplichten op industrieterreinen mee te laten betalen aan een snelle OV voorziening?
6. Waarom is het moeilijk ‘juist deze doelgroep’ te bewegen om minder van de auto gebruik te laten maken?
7. U betwijfelt of het aanbieden van gratis openbaar vervoer bij deze doelgroep tot voldoende resultaat leidt. Waarop is deze uitspraak gebaseerd? Heeft u daar onderzoek naar gedaan?
8. Bent u bereid, in samenwerking met en met financiële steun van de bedrijventerreinen, een onderzoek te starten naar de herkomst van het personeel? Als de resultaten daar zijn gaat u dan specifiek beleid voeren om deze forenzen in de bus/trein te krijgen?

U bent hier