Afmelding integriteitsbijeenkomst

6 augustus 2006

Afmelding integriteitsbijeenkomst

Op dinsdag 29 augustus staat er een bijeenkomst over integriteit van raadsleden en het omgaan met elkaar in én buiten de raadszaal gepland. De bijeenkomst is in Zandfoort aan de Eem. De SP-fractie heeft zich hiervoor afgemeld. De reden van afmelding staat in de brief die naar de griffie is gestuurd. Leest u verder...........

Griffier gemeenteraad Amersfoort
Mevr. M. van Omme,
Gemeentehuis Amersfoort.

Betreft: bijeenkomst integriteit dd 29-8-06.

Amersfoort, 1 aug 2006.

Geachte griffie, beste Marianne,

Na uitvoerig beraad heeft de fractie van de SP besloten niet deel te nemen aan de op 29 augustus geplande bijeenkomst over integriteit, respect en vertrouwen.

Deze beslissing is in onze fractie na veel wikken en wegen tot stand gekomen.
Het thema ligt ons na aan het hart; de SP heeft de afgelopen periode immers zelf enkele keren integriteitsvragen op de politieke agenda gezet.
Verder vinden wij de sfeer en onderlinge omgangsvormen in onze raad zeker niet altijd even respectvol jegens elkaar.

Echter: “georganiseerd en in het algemeen” hierover praten met elkaar helpt ons inziens niet.

Laat ons na de zomer gewoon aan de slag gaan en het werk doen, waarvoor we gekozen zijn. Over de normen en waarden, die we hierbij hanteren en over de wijze waarop we zaken aanpakken moeten we zeker nadenken. Maar dat hierover nagedacht wordt, mag je toch zonder meer - en zeker zonder een georganiseerde discussie – verwachten van raadsleden!
Het resultaat hiervan zal en moet in de praktijk blijken.
Integriteit en respect tonen is - een kwestie van ‘bij jezelf te rade gaan’, vervolgens van doen en elkaar zonodig en op het moment zelf erop aanspreken.

Kleine verschillen in visie op respect- en integriteitskwesties los je niet door deze bijeenkomst op.
Deze verschillen hangen vaak samen met de eigen politieke kleur, met de machts/zetelverdeling binnen de raad, met het behoren tot oppositie of coalitie, met de behoefte om te scoren enz.
Het politieke spel wordt in Amersfoort wel eens hard gespeeld. Als mensen hierbij over de schreef gaan, moet er worden ingegrepen. Maar deze afspraak ligt er al, en werkt over het algemeen.
Voor grote verschillen hebben we zonodig de rechter.

In ‘georganiseerd overleg’ geloven wij niet. Wel geloven wij, dat open en tijdige communicatie bijdraagt aan respect en onderling vertrouwen en aan een betere politieke besluitvorming. Maar ook dit is voornamelijk een kwestie van doen!

Bets Beltman,
Namens de fractie van de SP