Liever een goede, breed ingezette burgerparticipatie dan snelheid!

30 augustus 2006

Liever een goede, breed ingezette burgerparticipatie dan snelheid!

De SP-fractie was van plan een interpellatie-verzoek in te dienen tijdens de raadsvergadering van 5 september. Hier zien wij van af en zijn van plan een motie in te dienen omdat wij niet tevreden zijn over de beantwoording van onze schriftelijke vragen door het College.
De SP-fractie pleit voor een goede en zorgvuldige inspraak, en niet voor snelheid. Onderstaande mail is gisteren door osn rondgestuurd naar de raadsleden en het College.

Wij hebben besloten ons interpellatieverzoek voor de raadsvergadering van 5 september in te trekken. De vragen die wij gesteld hebben over de mening van het College over het betrekken van ingezetenen bij de beleidsvoorbereiding van de WMO zijn inmiddels beantwoord.

Wij zijn echter niet blij met deze beantwoording:

1. uit eigen contacten en via de griffie verspreide mails is gebleken, dat geraadpleegde adviesraden vinden dat zij zich behoorlijk onder druk gezet hebben gevoeld.
Voor zover een en ander dan toch geregeld is door de gemeente, heeft dit zich afgespeeld in de vakantieperiode. Volgens ons heeft de All. Advieraad nog geheel geen gelegenheid gehad om te adviseren. Lees ook de brief van de Senioren uit het Bergkwartier.
2. de gemeente heeft zich bij het betrekken van andere organisaties en belangstellenden naar onze mening erg passief opgesteld De mogelijkheid is breed (?) kenbaar gemaakt, zo schrijft het college in antwoord op onze vraag 1, maar de informatieverschaffing vanui de gemeente, die hieraan vooraf moet gaan is minimaal
geweest.

Maar in zijn algemeenheid gaat het ons er vooral om dat het College een foute keuze maakt, door snelheid en de zgn naadloze overgang meer prioriteit te geven dan een goed proces van burgerparticipatie. Aan de ene kant wordt en is er al van alles geregeld en afgesproken (in gewestelijk verband met name) en (per 1 oktober) in verordeningen vastgelegd; aan de andere kant moet de burgerparticipatie nog op gang komen. Dit is toch niet uit te leggen???

De SP wil daarom dat de gemeente 2007 als overgangsjaar gaat gebruiken, en zal hiertoe en (actuele) motie indienen op 5 september. Nu onder behoorlijke tijdsdruk besluiten nemen, die volgens jaar weer kunnen veranderen - het beleid wordt immers pas dit najaar bepaald !!! - vinden wij geen goed bestuur.
Bovendien vragen wij ons af of het aanbestedingsproces nog volgens planning verloopt. zo nee, dan kunnen een aantal besluiten sowiesoo niet per 1 oktober worden genomen.