Schriftelijke vragen over brandveiligheid in de wijk Kruiskamp

30 oktober 2006

Schriftelijke vragen over brandveiligheid in de wijk Kruiskamp

De brandweer in Amersfoort is een campagne gestart in de wijk Kruiskamp en biedt gratis rookmelders aan. De brandweer start in deze wijk omdat hier de meeste branden zouden voorkomen. De SP vraagt zich af hoe dat kan en of dat te maken heeft met bijv. onvoldoende stopcontacten zodat de kans op kortsluiting groot is.

Onderwerp: Onderzoek brandveiligheid

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

De fractie van de SP heeft naar aanleiding van dit onderwerp de volgende vragen:

1. Hoe komt het, dat er meer branden in Kruiskamp voorkomen dan in andere wijken?
2. Is de gemeente op de hoogte van onderzoeken naar de oorzaken van woningbranden?

Uit diverse onderzoeken blijkt, dat naast onveilig gedrag van bewoners ook de bouwkundige staat van de woning een rol speelt bij het ontstaan van woningbranden.Een van deze oorzaken is bijv., dat er onvoldoende stopcontacten in (oudere) woningen zijn, waardoor er teveel apparaten op één stopcontact zitten, of er is sprake van onveilig aangelegde verlengsnoeren.

3. Is de gemeente het met de SP eens, dat naast bewonersgedrag een niet onbelangrijke oorzaak ligt in de (bouwkundige) staat van woningen?
4. Is bij de gemeente bekend of deze bouwtechnische oorzaken ook spelen in Kruiskamp?
5. Zo nee,is de gemeente met ons van mening dat het zinnig is door de brandweer tijdens de huisbezoeken verkregen informatie over dit soort (bouwkundige) oorzaken op te vragen?
6. Zo ja, wil de gemeente dan vervolgens met de Woningbouwcorporaties in contact treden om te zoeken naar een meer preventieve en structurelere oplossing om branden te voorkomen?
7. Wil de gemeente zelfs zover gaan om hierover met de Corporaties concrete afspraken te maken?