SP-initiatiefvoorstel 'Dwangsom bij niet-tijdige betaling' in Besluit van de raad.

10 december 2006

Op 23 mei 2006 heeft de SP fractie het initiatiefvoorstel ' dwangsom bij niet-tijdige betaling' ingediend. In de Ronde van 23 mei jl. is dit initiatiefvoorstel besproken.

Alle fracties waren voor dit initiatiefvoorstel. Dinsdag 12 december komt dit SP-voorstel in het Besluit. Als het voorstel wordt aangenomen, en dat mag worden aangenomen, gezien de voorstemmen in de Ronde van 23 mei, treedt deze Verordening op 01 januari 2007 in werking.
Dit betekent concreet dat als een bestuursorgaan, bijv. het College van B&W niet tijdig een besluit neemt, de belanghebbende, bijv. een burger het College in gebreke mag stellen en na twee weken een bedrag van 20 euro kan verbeuren. Dit betekent een versterking van rechtsmiddelen van de burger.
Hieronder nog even een korte toelichting: de gemeente is gestart met een proef met vijf verschillende aanvragen en
bezwaren:
· De aanvraag van een kapvergunning
· De aanvraag om voorziening in het levensonderhoud
· Beroep bij burgemeester en wethouders bij weigering kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
· Een bezwaarschrift tegen het verlenen of weigeren van een kapvergunning
· De aanvraag van een vergunning voor een kansspelautomaat
Inwoners die bovengenoemde aanvragen of bezwaren indienen, krijgen bericht over de mogelijkheid om een dwangsom op te leggen.

Beslistermijn
De gemeente moet over aanvragen of bezwaren in de regel binnen acht weken een beslissing nemen. De gemeente kan de beslistermijn één keer verlengen. Na die termijn kunt u de gemeente een herinnering sturen. Heeft zij binnen twee weken nog geen beslissing genomen, dan moet de gemeente een dwangsom betalen tot maximaal € 1.260,-.

Landelijke regeling
De gemeente Amersfoort loopt met de proef vooruit op de landelijke invoering van de dwangsomregeling. Die regeling wordt, na behandeling in
de Eerste Kamer, naar verwachting in 2009 van kracht.