SP wil duidelijkheid over proef nieuw huursysteem

3 december 2006

SP wil duidelijkheid over proef nieuw huursysteem

De fractie van de SP wil meer duidelijkheid over de proef met het zogenaamde ‘voucher-systeem’ en heeft daarom vragen gesteld aan B en W.

De corporaties De Alliantie en Portaal gaan het voucher-systeem voor heel Amersfoort invoeren. Bij mutaties worden de huren opgetrokken naar de 'markthuur' en krijgen huurders korting op de huur al naar gelang de hoogte van het inkomen. Wanneer de proef precies wordt ingevoerd is onduidelijk. Nog onduidelijker is hoe de proef zal worden uitgevoerd en wat er met de uitkomsten wordt gedaan. In het prestatiecontract tussen de corporaties en gemeente staat niet meer dan dat men een proef gaat uitvoeren. De SP wil bijvoorbeeld weten welke doelstelling er is verbonden aan de proef? En wat gebeurt er met de uitkomsten van de proef en wanneer de proef geslaagd mag worden genoemd wanneer niet? Ten slotte wil de SP weten wat er met de huren na afloop van de proef? Worden deze teruggebracht naar het huidige systeem? Of is het een onomkeerbaar proces?

Voor meer inlichtingen

Frits Schoenmaker