Schriftelijke vragen over afbouw Kantongerecht in Amersfoort

19 februari 2007

Schriftelijke vragen over afbouw Kantongerecht in Amersfoort

De Amersfoortse Courant berichtte al op 27 januari 2004 over de perikelen bij het kantongerecht in Amersfoort, de krant schreef:
"Bij het kantongerecht in Amersfoort is onrust ontstaan. De arrondissementsrechtbank in Utrecht overweegt de activiteiten te concentreren. Als dat gebeurt worden in Amersfoort nog steeds zaken behandeld. Maar het grootste deel van het personeel zou worden overgeplaatst. ."

Bij het kantongerecht zijn 23 mensen werkzaam. Volgens de verontruste medewerkers handelt de rechtbank in strijd met eerder gemaakte afspraken als de vestiging in Amersfoort wordt uitgekleed. De drie rechters die tegen zijn, menen dat heen en weer reizen voor zittingen veel tijdverlies tot gevolg heeft. Volgens de medewerkers zijn in Amersfoort in het afgelopen jaar 14.000 vonnissen geveld

Nu 3 jaar later lijkt de volgende stap te worden gezet. In het AD van 17 februari 2007 vrezen 20 Amersfoortse advocaten voor verdere afbouw van het kantongerecht in Amersfoort. 3 jaar geleden het personeel weg en vanwege een doelmatiger planning worden Amersfoortse zaken in Utrecht afgehandeld. Dit is in strijd met de verklaring van de Minister van justitie. Deze heeft namelijk verklaard dat alle Amersfoortse zaken die onder de competentie van de kantonrechter van Amersfoort vallen ook daar zullen worden gehouden. Deze doelmatiger planning is alleen voor het kantongerecht maar niet voor de klanten die verder moeten reizen en meer kosten maken.

De SP fractie vreest verdere afbouw en op termijn opheffen van het plaatselijk kantongerecht. Een kantongerecht is van groot belang voor Amersfoort, de regio en haar inwoners. Men behandelt er consumentenzaken, ontslagprocedures, huurzaken, overtredingen en bewindvoeringen. Zaken waar iedereen mee geconfronteerd kan worden. De kantonrechter wordt dan ook wel "de rechter om de hoek" genoemd. Voor Amersfoorters en Eemlanders wordt dat een hoek die dan ver weg komt te liggen.

De vragen:

1.Is het college van B&W het met de SP fractie eens dat Amersfoort een stad met in de toekomst 155.000 inwoners, een eigen kantongerecht nodig heeft. Zo nee, waarom niet.

2. Wilt u contact opnemen met de voorzitter van de kantonsector in Utrecht en met hem overleggen dat alle Amersfoortse zaken die onder competentie van het kantongerecht in Amersfoort vallen ook daadwerkelijk in Amersfoort plaatsvinden. Zo nee, waarom niet.

3. Wat kunt u doen als college van B&W om harde afspraken te maken dat het kantongerecht in Amersfoort blijft. Bent u ook bereid om deze acties te ondernemen. Zo nee, wat zijn daar de redenen van.

4. Als u van mening bent dat er geen overleg of afspraken nodig zijn, zoals aangeven in de vragen 2 en 3, welke garanties kunt u dan geven dat het kantongerecht in Amersfoort blijft en alle zaken behandeld die onder haar competenties vallen.