Een avondje gemeenteraad.......

2 maart 2007

Een avondje gemeenteraad.......

De gemeenteraad van Amersfoort is goed in het geen beslissingen durven nemen en zaken voor zich uit schuiven. Behalve dan als er geluisterd zou moeten worden naar de burgers, zoals in het geval van Tuijltunnel.

De gemeenteraad van Amersfoort is goed in het geen beslissingen durven nemen en zaken voor zich uit schuiven. Roeivereniging Hemus en de Amersfoortse reddingbrigade kwamen dinsdag naar de raadszaal om te horen of politieke partijen bereid waren 9 ton in euro’s ophoesten. Dit bedrag komen de clubs nog tekort om zich te kunnen vestigen op een nieuw te bouwen locatie langs de Eem. Een meerderheid van de raad (de SP was tegen) vond twee jaar geleden dat het Huis van de Watersport naast het nieuwe ziekenhuis moest komen. De raad liet zich twee jaar later van haar beste kant zien, want die 9 ton moesten de twee verenigingen toch helemaal zelf op hoesten. Vergeten was het enthousiasme waarmee de plannen van het Huis van Watersport in de gewenste richting waren gestuurd. Toen het op uitbetalen kwam, gaf de raad niet thuis. De rest van de 3 miljoen totale kosten wordt voor een deel door de club zelf opgehoest en voor een deel betaald via subsidie uit een sportregeling. Deze regeling zal door deze subsidie voor de helft worden geleegd. Pogingen van Jouw Amersfoort de overige partijen een uitspraak te ontlokken deze aan te vullen om ook de wensen van andere sportclubs te kunnen honoreren kregen geen gehoor. Het bleef angstvallig stil bij de collegepartijen.
Hemus is al 11 jaar bezig een nieuw onderkomen te vinden en hoopte het via de gemeenteraad te kunnen realiseren. Zij kwamen bedrogen uit.
Aan de SP had het Huis van Watersport niet zoveel. De SP is nooit voorstander geweest van deze plek en daar hebben we nu de prijs voor gepresenteerd gekregen: 1,5 miljoen euro. De SP vindt een dergelijke bedrag te hoog vooral in vergelijking met andere clubs. De helft van de sportsubsidiepot wordt er aan uitgegeven en of deze zal worden aangevuld moet nog maar afgewacht worden.
Daarnaast zijn er nog een groot aantal onzekerheden. Want de inpassing in de Ecologische Hoofdstructuur (EHS: een groene strook langs de EEM) lijkt niet al te gemakkelijk te worden. Het wachten is op een rapport dat onderzoekt of het mogelijk is, dan moet de Provincie het nog goed vinden, en ook het Waterschap kan nog roet in het eten gooien. Verder vindt de SP het vreemd dat de Raad aan ene kant bezig met de bescherming van de Grebbelinie en aan de andere kant in datzelfde gebied een clubhuis met een aanvoerweg en parkeerplaatsen toestaat. Dat maakt op minst gezegd een merkwaardige indruk. Vooral ook in het licht gezien dat uitbreiding van het aantal woonschepen niet kon vanwege de EHS. Zie daarvoor ook de brief van woonbootbewoner Paul van de Zwart en Jeanine van Horssen

Aan de ene kant dus een raad die beslissingen voor zich uitschuift (de bestuurders van een sportclub gefrustreerd achterlatend), maar aan de andere kant ook een raad die plots stoere beslissingen durft te nemen tegen de wil van veel Hooglanderveners. De collegepartijen vinden dat de Van Tuijltunnel wel vier maanden dicht kan. De vertegenwoordigers van Pvda, CDA en CU waren bij de bijeenkomst geweest waar de wethouders Luchtenveld en Van ’t Veld de Hooglandersveners kwamen uitleggen waarom de tunnel toch dicht moet. De heer Hinloopen en de dames Pfaffen en Kennedy waren geschrokken van de hevige reacties van de Veners, ze konden die reacties zo goed invoelen, etc…blablaba, maar uiteindelijk moest toch het nuchtere verstand uitkomst brengen. Je zou je hart eens laten spreken. Nee, want voor de veiligheid is het beter dat de tunnel dicht gaat. En als we nu maar duidelijk aangeven hoe we moeten omrijden dan komt alles goed. Plots werd het mij duidelijk waarom Pvda, CDA en CU het landelijk zo goed kunnen vinden.
Voor de SP heb ik het zo verwoord: ,,Wat de SP betreft is er voor Hooglanderveen een grens bereikt. Het dorp heeft met overlast van bouwverkeer, een groenachtige Zoom en andere zaken al genoeg achter de kiezen. Wij kunnen de gevoelens van Hooglanderveners goed begrijpen dat met de afsluiting van de Van Tuijltunnel het lijkt alsof Vathorst voor alles gaat. Afsluiting is voor de SP dan ook een stap te ver.’’ Het punt dat je zorgt dat je nieuwe tunnel klaar is voor je andere tunnel afsluit werd door meerdere partijen ingebracht. Een logische gedachte toch. Maar volgens wethouder Luchtenveld kon dat niet omdat zo’n acht jaar geleden al met partijen was afgesproken dat het zo zou gaan gebeuren. Goede afspraak.
Afgesproken is ook dat de tunnel niet langer dan 4 maanden dicht blijft. Hou daarom de datum 1 september in de gaten.
De avond werd afgesloten met het verwerpen van een motie om het plaatsen van UMTS masten tegen te gaan. Ook hier lijkt het economische gewin het te winnen van de ongerustheid van mensen. Volgens Remi Poppe is alleen al met de rechten op frequenties een bedrag van 2,9 miljard gemoeid. In 2010 lopen de eerste GSM-licenties af en die moeten allemaal vervangen door UMTS-licenties.
Ik heb het blind achter een samenvatting van een Zwitsers onderzoek uit een wetenschappelijk blad vergeleken met het volgende: Als de gemeenteraad van Amersfoort een besluit zou nemen naar aanleiding van een samenvatting van een rapport in De Stad Amersfoort zou iedereen over ons heen vallen. En terecht.
De avond eindigde toch nog positief. Want er komt een mobiel terras voor en door bewoners. Ik hoop dat deze op dinsdagavonden voor het Raadhuis komt te staan, zodat ik dan de vieze smaak uit mijn mond kan spoelen. En dan kan uitleggen waarom de raad in al haar wijsheid heeft iets wel of niet iets heeft besloten.

Frits Schoenmaker