WMO meldpunt

19 maart 2007

WMO meldpunt

Ook in Amersfoort onaanvaardbare problemen bij de invoering van de WMO?!

Het landelijk meldpunt van de SP heeft een quickscan gedaan onder 58 SP afdelingen over de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), die sinds 1 januari van dit jaar in werking is.

De conclusies van die quickscan liegen er niet om: het budget van de meeste gemeenten voor 2007 zal onvoldoende zijn, veel ontslagen bij thuiszorginstellingen door bezuinigingen, vervanging van gekwalificeerde thuiszorgers door alphahulpen en in een aantal gevallen zelfs door schoonmaakbedrijven, verlaging van de indicatie zowel qua soort hulp als qua aantal uren.
Kortom een duidelijke verschraling van de (thuis)zorg! Ook voor de Wet Voorzieningen Gehandicapten(WVG), die nu ook onder de WMO valt, zijn er dezelfde of vergelijkbare klachten en problemen. De signalen, die wij inmiddels in Amersfoort hebben ontvangen, ondersteunen de landelijk uitgevoerde quickscan. Om die reden wil de SP Amersfoort nader lokaal onderzoek doen.
Heeft u vragen, klachten, problemen over de uitvoering van de WMO; al dan niet in combinatie met de AWBZ en de WVG; dan kunt u tot 15 april a.s. bellen:met: Wim Schoonheim: 033 4620862 en Frans Weijzen:06-51497793.

Wij komen dan bij u langs om uw problemen, klachten en vragen te inventariseren. Alle binnengekomen klachten, problemen en signalen worden in een rapport samengevat. Het is de bedoeling dat rapport voor eind april aan te bieden aan het College van Burgermeester en Wethouders van Amersfoort, en dan aan de daarvoor verantwoordelijk wethouder Van Daalen, die verantwoordelijk is voor de WMO.