De reactie van de SP-fractie op de Kadernota

18 mei 2007

De reactie van de SP-fractie op de Kadernota

Algemene beschouwingen

Ook de SP heeft uiteraard wel wat op te merken en commentaar op de voorliggende Kadernota, met name over de 4 pijlers van het College;
- Amersfoort Jong
- Amersfoort Vernieuwt
- Amersfoort Groen
- Amersfoort Cultuur

Wat de SP hierin mist maar dat vriend noch vijand verbazen is de – voor ons belangrijkste pijler – Amersfoort Sociaal.

Vorig jaar wilde de SP de voeding van RSV II deels gebruiken en betitelen als de Reserve Sociale Voorzieningen. Immers, de voedselbank bestaat nog steeds, en anno 2007 zijn er nog nooit zoveel mensen in de schulden terecht gekomen.
Voor de goede orde; dit laatste wil ik de gemeente niet direct toerekenen maar het is wel een maatschappelijk feit. In plaats van éérst eens goed voor de eigen bevolking te zorgen en dáár de focus op te leggen en dáár een pijler van te maken, worden de zgn. ‘secundaire’ levensbehoeften als pijlers opgevoerd.
Dus wat de SP betreft mag er een socialere koers worden gevaren en zullen wij ook een aantal moties indienen die een sociale inhoud kennen.

Het is bekend dat Amersfoort veel jongeren heeft, want de cijfers over de hoeveelheid jongeren in Amersfoort wordt bijna wekelijks als een mantra herhaald. Wat de SP betreft wordt de focus téveel gelegd op die groep.
Namelijk 21,6 % van de Amersfoortse bevolking is 55 jaar en ouder, dus ook een behoorlijk grote groep met specifieke problemen. Daarnaast bestaat de groep tussen de 40 en 50 jaar die ook tegen – voor hun doelgroep - bekende problemen aanlopen bijv. herintreding, werkloos en werkzoekende zijn op de leeftijd.

Dan de 2de pijler; Amersfoort Vernieuwt; hier wil de SP met name de focus leggen op het renoveren en investeren in plaats van slopen. Er is al een groot tekort aan sociale huurwoningen, te weten maar liefst 13.000, zelfs de woningbouwcorporaties slaan de handen ineen. Ons inziens wat te laat want men had al veel eerder de woningen beter moeten onderhouden en renoveren in plaats van nu op de sloop aan te laten komen. Vernieuwen is voor de SP niet per definitie ‘sloop’ maar eerst renoveren en buurten opknappen.

Amersfoort Groen zullen wij maar niet meer noemen zolang er niet aan de absoluutheid van de budgetneutraliteit getornd mag worden. Zelfs Beekdal moet eraan geloven naast de grote financiële druk op het woningbouwprogramma in Vathorst West .

De 4de peiler; Amersfoort Cultuur heette vorig jaar nog gewoon festivalstad?? Waar komt die oppimping ineens vandaan? Er wordt nog steeds veel gepraat en gesproken over cultuur met op de 14de mei het slotdebat dus wordt de grote ambitie bewaarheid en is de grote ambitie zóó broodnodig in Amersfoort?

Met de hoofdlijnen van het ruimtelijk investeringsstrategie zijn wij het niet eens; van ons mag er een pas op de plaats worden gemaakt als wij kijken naar financiële ambities in Vathorst –West.
Daarnaast zijn wij vóór het loslaten van de absolute budgetneutraliteit. Bij handhaving van de ‘overall’ budgetneutraliteit zijn het groen en de sociale woningbouw altijd het kind van de rekening, terwijl blijkt dat er dringend behoefte is aan sociale woningbouw, gelet op de vraag van 13.000 woningzoekenden

Tot slot met betrekking de belastingen en tarieven; wij hebben een goed idee op het gebied van de mislukte proef met de toeristenbelasting. De SP is er niet voor om die weer in te voeren maar stellen voor dat horecaondernemers - in plaats van mensen in re-integratietrajecten in dienst te nemen - de openbare invalidentoilet te laten adopteren en dan met name die horeca gelegenheden die niet rolstoel toegankelijk zijn. Er zijn aardig wat ontoegankelijke horecagelegenheden dus per pand vallen de adoptiekosten mee.

Hier wilde ik het eerst even bij laten.