Tekort aan huurhuizen???!!!

28 mei 2007

Tekort aan huurhuizen???!!!

Tekort aan huurhuizen!!??

Corporaties en een huurdersvereniging roepen plots in koor waar de SP vorig jaar al voor waarschuwde. Er is een tekort aan sociale huurwoningen. Een jaar geleden gingen gemeenteraad, corporaties en huurderverenigingen nog akkoord met een verlaging van ‘kernvoorraad’ met 3000 huurwoningen.

Met grote verbazing heeft de SP de artikelen de Amersfoortse Courant gevolgd over een tekort aan huurwoningen in Amersfoort. Eerst het verhaal van zes woningcorporaties die de handen ineen moeten slaan omdat het tekort aan sociale huurwoningen in de regio Amersfoort zo groot is. Zij moeten samenwerken bij de bouw van goedkope huurhuizen om een vuist te maken tegen de projectontwikkelaars.
Daarna zegt De Man van de Vereniging Huurdersbelangen (VHB) een paar dagen later dat er bijna 13.000 mensen staan ingeschreven voor een sociale huurwoning in de stad. Hij zegt ook dat de behoefte aan betaalbare huurwoningen van alle tijden is.
Hier is iets raars aan te hand, want wat is het geval. Bijna een jaar geleden zijn de Amersfoortse corporaties samen met de huurderverenigingen VHB en Hestia akkoord gegaan met een forse verlaging van kernvoorraad (de goedkope huurwoningen). Het komt nu wel heel vreemd om nu te zeggen dat er een tekort is aan sociale huurwoningen.
De fractie van SP heeft bij de vaststelling (27 juni 2006) van het Prestatiecontract tussen de gemeente Amersfoort en de corporaties Alliantie Eemvallei en Portaal Eemland getracht de verlaging van 3000 woningen tegen te houden. Het voorstel werd alleen door de BPA gesteund.
Wel is toen een raadsbreed een motie aangenomen om bij toename van de doelgroep, - en dat is nu blijkbaar het geval -, de kernvoorraad te verhogen. Nu is tijd blijkbaar rijp om die opdracht aan het college zijn werk te laten doen. De SP zal het tekort aan huurwoningen op de agenda van de gemeenteraad laten zetten en vragen om de kernvoorraad te verhogen.

Frits Schoenmaker (raadslid SP)