Nieuws vanuit de fractie, d.d. 7 juni 2007

7 juni 2007

Nieuws vanuit de fractie, d.d. 7 juni 2007

We hebben de afgelopen maand enkele successen weten te boeken. In museum Flehite is asbest gevonden. De SP wilde een onderzoek naar asbest in alle openbare gebouwen. De gemeente wil wel een quick-scan uitvoeren op een aantal gemeentelijke gebouwen, variërend in bouwjaar.
Het voorstel van de SP om de toegankelijkheid op straat voor mensen met een beperking met spoed te verbeteren werd door de hele raad gesteund. Ook werd gevraagd om een onderzoek te starten naar de kosten en de plaatsing van een openbaar invalide toilet. Bij de kaderbrief is daar ook al 70.000 euro jaarlijks voor vrijgemaakt.

Op sportgebied pleitte de SP voor een snelle aanleg van kunstgrasvelden (voetbal). Uiteindelijk heeft de SP het voorstel van Pvda gesteund waarin gevraagd wordt drie kunstgrasvelden met kleedkamers en één extra sporthal aan te leggen. Voor het eind van het jaar moet de gemeente met een voorstel komen.
De SP heeft samen met GroenLinks en Jouw Amersfoort ook voor elkaar gekregen dat er onderzoek komt naar de mogelijkheid om de ‘Hartlijn’ (Ponlijn: Amersfoort-Veenendaal) te heropenen .
Er komt ook een nieuw dierentehuis voor zwerfdieren. Een grote meerderheid van de raad nam het initiatief, samen met de SP, om daar geld voor vrij te maken. De opvang van dieren gebeurt door de Dierenbescherming in opdracht van de gemeente.
Een voorstel van de SP om er voor te zorgen dat alle woningen in Vathorst binnen 400 meter van een bushalte komen te liggen, haalde het niet. Als de wijk klaar is, ligt 50 procent van de woningen op meer dan 400 meter van een halte. Die 400 meter is landelijke norm en wordt ook in de rest van Amersfoort gehanteerd. De SP gaat proberen de eis van 400 meter bij de aanbesteding van het Openbaar Vervoer mee te laten liften. De aanbesteding gebeurt door de Provincie Utrecht.
Ook het voorstel om de bezoeken aan de dierenarts voor mensen met een minimum inkomen tegen een gereduceerd bedrag mogelijk te maken, haalde het nét niet. In Rotterdam Rijnmond is de ´minimaxdierendokter´ een groot succes. Huisdieren zijn voor mensen die in een sociaal isolement zitten erg welkom, maar een bezoek aan de dierenarts is niet goedkoop.
De SP had al eerder vragen gesteld over het grote bedrag die is neergeteld voor de verbouwing van de Collegekamer. Ook de raadszaal moet worden verbouwd voor bedrag van 500.000 euro. Een voorstel om de verbouwing met minimaal 20 procent naar beneden bij te stellen kreeg alleen de steun van twee leden van Christen Unie en één van Jouw Amersfoort. De stoelen waar onze fractie straks op komt te zitten mogen 1700 euro per stuk kosten, terwijl als je naar de gemeenteraad gaat kijken mag je op stoel van 800 euro plaatsnemen. De fractie denkt erover om als de nieuwe stoelen er zijn haar eigen stoelen mee te nemen.
Voor de komende weken staan de volgende zaken op stapel: samen met JA presenteert de SP een onderzoek naar hoe de inspraak/participatie trajecten zijn verlopen en kunnen worden verbeterd. We kunnen al een tipje van sluier onthullen: de ambtenaren hebben geen toestemming gekregen om volledig aan het onderzoek mee te werken.
Er schijnt een tekort aan huurwoningen te zijn, zo melden de corporaties in Eemland. De SP wil graag weten hoe dat zit en wil het nog voor de zomer bespreken in de raad. Binnenkort zullen de ontwikkelingsplannen voor Liendert/Rustenburg en Randenbroek/Schuilenburg de inspraak ingaan. Er zullen goedkoper huurwoningen worden gesloopt, gerenoveerd en verkocht. De fractie van de SP is niet gelukkig over de manier de plannen worden gepresenteerd. Er wordt gezegd dat mensen nog een keuze hebben, maar de gemeente en de corporaties hebben de plannen al klaarliggen.
De fractie vraagt haar leden in Liendert/Rustenburg en Randenbroek/Schuilenburg ons te laten weten wat zij van de plannen vinden. Mail of bel ons Frits Schoenmaker, Bets Beltman Anya Wiersma. Zie voor onze contactgegevens de fractiepagina.