Schriftelijke vragen: leerlingenvervoer en problemen met Connexion

8 september 2007

Schriftelijke vragen: leerlingenvervoer en problemen met Connexion

Naar aanleiding van de brief van wethouder Eerdmans over het leerlingenvervoer en de capaciteitsproblemen en de berichtgeving vandaag op TV Utrecht de volgende vragen:

1. Wanneer werd precies duidelijk dat Connexion niet aan de voorgeschreven wijze van vervoer kon voldoen? In uw brief staat ‘recent’ maar graag een duidelijkere tijdsaanduiding.
2. Mocht dit minder dan een week geleden zijn, waarom is dit nu pas bekend geworden, nu de kinderen volgende week vervoerd moeten worden?
3. Zijn er andere vervoerders dan Connexion, zoals Klomp die die capaciteit wel hebben (en een geldige chauffeurspas) om leerlingen te vervoeren en is daar al contact mee gezocht? Zo nee, waarom niet?
4. In hoeverre houdt de gemeente vinger aan de pols bij de vervoersbedrijven die het leerlingenvervoer uitvoeren nu er voor in ieder geval de 2de keer al problemen zijn met het ll-vervoer! Eerst Klomp, vorig jaar, en nu Connexion.
5. Wat is de reden dat 400 meter is aangehouden tot de opstapplaatsen? Dit vergt een extra druk voor ouders/verzorgers van leerlingen die gebruik maken van het leerlingenvervoer. Kan die afstand niet verkort worden? Zo nee, waarom niet?
6. Tot hoe lang heeft Connexion de tijd om hun capaciteitsprobleem op te lossen? En als hen dat niet lukt, verbreekt u dan het onderliggende contract met de busmaatschappij? Welke sanctiemogelijkheden staan er in het contract bij het niet nakomen van de afgesproken prestaties? En wanneer maakt u daar gebruik van?
7. Wanneer komt het leerlingenvervoer hoger op de prioriteitslijst van de gemeente?

www.leerlingenvervoer.net