SP faliekant tegen golfbaan Hoogland-West

9 september 2007

SP faliekant tegen golfbaan Hoogland-West

geen golfbaan!

De fractie van SP heeft met verbijstering kennis genomen van de plannen rond een golfbaan in Hoogland-West. De partij zal alles in het werk stellen de plannen tegen te gaan.

Zij zal een actie starten in Hoogland en omgeving. Voor de eerstvolgende raadsvergadering is een motie in voorbereiding waarin de gemeenteraad van Amersfoort zich uitspreekt tegen een golfbaan in Hoogland-West. De fractie van de SP heeft inmiddels schriftelijke vragen gesteld.

Fractievoorzitter Anya Wiersma: ,,De SP is tegen de aanleg van een golfbaan omdat het een verdere aantasting betekent van het unieke weidegebied. Een golfbaan betekent extra druk op de natuur in Hoogland-West, veroorzaakt extra verkeer en verstoort de rust. Daarnaast zijn er in de omgeving van Amersfoort voldoende mogelijkheden om te kunnen golfen. We hopen de Amersfoort niet dezelfde fout maakt als in 1998, die deal met Smink heeft ons inmiddels 20 miljoen euro gekost. Daarom verbaasd het mij dat de PvdA de plannen op voorhand niet afwijzen. Die partij wil eerst de plannen zien en houden daarmee de deur open.’’

Door de deur open te houden lijkt Smink zijn kunstje weer te kunnen flikken. In 1998 had Smink veel grond in Vathorst in bezit en had Amersfoort een probleem van een drietal stortplaatsen. Smink wilde die wel opruimen in ruil voor de grond, geld, aanleg infrastructuur Vathorst èn een baggerstort. Dat geintje heeft de gemeente een slordige 20 miljoen euro gekost. Nu, in 2007, kan Smink opnieuw een probleem voor de gemeente oplossen. Smink heeft veel grond in Hoogland-West in bezit. Er mag alleen niet gebouwd worden en aan een manege is niet veel te verdienen. De aanleg van golfbaan kan Amersfoort van een financieel probleem af helpen.
Met golfbaanexploitant Schoenmaker zijn afspraken gemaakt over een golfbaan in Birkhoven, maar dat ging niet door, dankzij acties onder de bevolking. Komt er geen alternatief, dan gaat het de gemeente geld kosten. Smink wil wel voor een oplossing zorgen, die uiteraard het meest lucratief is voor hemzelf. Dat daarmee de natuur in Hoogland-West aangetast wordt, en een deel van het wandelgebied wordt aangetast, interesseert hem kennelijk niet.

Nadere inlichtingen:

Frits Schoenmaker 06 – 36 10 99 55