SP: Koffiedik kijken naar 2030: zonde van de tijd!

12 september 2007

SP: Koffiedik kijken naar 2030: zonde van de tijd!

De SP doet niet verder meer mee aan het koffiedik kijken naar 2030. Zonde van de tijd noemt de fractie van de SP het. Waarom?

Heeft de SP dan geen visie op de toekomst? 'Juist wel. Maar we zijn realisten en dromen niet op kosten van de gemeenschap. Bovendien vinden we het niet realistisch nu al te dromen hoe we over 23 jaar wonen, werken en leven. Je hebt namelijk
geen invloed op een stad als Amersfoort op zaken als bijvoorbeeld de wereldpolitiek, klimaatverandering en menselijke relaties, etc', aldus fractievoorzitter Wiersma.
Er zitten acht partijen in de gemeenteraad en die hebben acht verschillende meningen. Die verschillen kwamen tijdens de aftrap op
dinsdag 11 september al naar boven. Wiens visie wint? Die van de partij met de grootste mond? Er zitten 39 raadsleden in de raad en die hebben 39 verschillende meningen. Er wonen bijna 160.000 mensen in Amersfoort en allemaal een andere mening over het jaar 2030.
Als SP zijn wij niet zo arrogant om te denken dat onze visie 2030 ook nog gedeeld wordt over vier andere raden heen. Als SP hebben wij ons eigen visie waaraan we nu al werken en mee bezig zijn. We hoeven niet te wachten tot 2030. Het lijkt erop dat de huidige Raad wil regeren over haar graf heen. Aan de ene kant mag de raad dromen en fantaseren over de toekomst, aan de andere kant is de raad al behoorlijk kaderstellend en sturend. En wat vinden de bewoners, de jeugd van Amersfoort hiervan? Wij moeten niet voor
andere generaties hun visie nu al willen invullen. Niet denken dat wij wel weten wat goed voor de ander is.
We doen nu al niets met Amersfoort 2015. Laat staan 2030.