8 januari 2008

Stand van zaken rond de golfbaan in Hoogland-West

Stand van zaken rond de golfbaan in Hoogland-West.
Het is misschien even door de tekst heen worstelen vanwege de ambtelijke taal.
Ons voorstel is nu om maandagavond 28 januari 2008 om half 8 weer bijeen te komen om onze verdere strategie en verloop te bespreken. De bijeenkomst vindt wederom plaats bij partycentrum ’t Hooghe Land, op de Kerklaan1 te Hoogland.

Stand van zaken rond de golfbaan in Hoogland-West

Op 16 oktober 2007 zijn de voorstellen voor een golfbaan in de Ronde behandeld. De conclusie luidde toen: ‘’Het college heeft de mening van de raad gehoord en zal kijken hoe hier verder mee om te gaan. SP, PvdA en GL spreken zich uit tegen de eerste drie peilpunten over de
golfactiviteiten; CDA, VVD, JA en CU zijn hier juist voor. De BPA was niet aanwezig. Ten aanzien van Gym XL is een meerderheid voor een onderzoek.’’

De drie peilpunten waren:
1) Het in principe instemmen met het uitoefenen van golfactiviteiten in Hoogland West op de gronden rond de manege aan de Bunschoterstraat om de voorbereiding van de definitieve besluitvorming mogelijk te maken.
2) Het laten uitwerken van het initiatief van de golfexploitant voor een golfterrein met drivingrange in Hoogland West, om zodoende de ruimtelijke, zowel landschappelijk als qua bebouwing, de ecologische en de verkeerskundige gevolgen in beeld te brengen (aanmeldingsnotitie voor MER-beoordelingsplicht).
3) Het na instemming van de gemeenteraad ter beoordeling voorleggen aan de MER commissie van de MER-aanmeldingsnotitie en het inrichtingsplan.

De vierde ging over het onderzoek tav huisvesting voor GymXL:
4) Het laten onderzoeken of de manege geschikt kan worden gemaakt voor zaalsporten en mogelijk kan worden gebruikt door Gym XL.

Op 30 oktober 2007 verscheen de volgende Raadsinformatiebrief (nr. 132):
UITWERKINGSNOTITIE BUITENGEBIED WEST KENNISNEMEN VAN
Het besluit van het college van B en W om op basis van de Beleidsvisie Groen Blauwe structuur een notitie op te stellen voor het Buitengebied West waarin de mogelijkheden verkend worden om de activiteiten voortkomend uit het besluit van 2 oktober jl. te realiseren en uit te voeren.

AANLEIDING
Op 16 oktober jl. is in de Ronde de raad gepeild over mogelijke golfactiviteiten in Hoogland West, het laten uitwerken van dit initiatief om de ruimtelijke, ecologische en verkeerskundige gevolgen in beeld te brengen en over het laten uitvoeren van een onderzoek naar het gebruik van de manege als sportaccommodatie voor Gym XL. Een onderdeel van de discussie ging over het feit dat er geen heldere bestuurlijke opvatting ligt voor het gehele Buitengebied West over de vragen: wat nodig is, wat behouden dient te blijven en wat versterkt dient te worden.

KERNBOODSCHAP
In het voorontwerp-bestemmingsplan Buitengebied West is het beleidskader opgenomen zoals dat is beschreven in de Beleidsvisie Groen Blauwe structuur voor de Eemloop e.o. Deze beleidsvisie is op 31 maart 2004 door de raad vastgesteld. Dit is als globaal kader opgenomen, maar niet verder uitgewerkt. Binnen het voorontwerp-bestemmingsplan is wel een algemene wijzigingsbevoegdheid van het college van B en W ex art 11 WRO opgenomen om ontwikkelingen in de lijn van de Beleidsvisie Groen Blauwe Structuur te kunnen realiseren. Voor nieuwe initiatieven in dit gebied ontbreekt echter een op het gebied toegesneden bestuurlijke opvatting waaraan die initiatieven getoetst kunnen worden. Hierin zal door het college worden voorzien.

CONSEQUENTIES
De werkzaamheden passen financieel binnen de uitwerking van de Beleidsvisie Groen Blauwe
Structuur en zullen voor een deel ook worden gefinancierd door derden.
Het college zal een notitie opstellen met haar opvattingen over de uitwerking en invulling van het plangebied Buitengebied West op basis van de Groen Blauwe structuur.
De uitkomsten hiervan worden opgenomen in het bestemmingsplan Buitengebied West, waarvan de vaststelling is gepland in 2008.

Het vetgedrukte hierboven is het belangrijkste onderdeel van de brief.

Op 2 januari ontvingen de raadsleden van GymXL een brief en daarin stond het volgend n.a.v. de huisvesting van de atletiekvereniging:
Huisvesting De constructieve relatie tussen GymXL en de gemeente Amersfoort heeft geresulteerd in een mogelijke oplossing voor onze huisvestingssituatie. De hallen aan de Bunschoterstraat van Smink bieden in beginsel een goede mogelijkheid tot herhuisvesting van GymXL. Wethouder Kruyt heeft SRO gevraagd hierin een faciliterende rol te spelen bij het onderzoek naar de bouwkundige mogelijkheden en noodzakelijke aanpassingen. SRO en GymXL hebben inmiddels overleg gehad met de beoogde exploitant Schoenmaker, waaruit gebleken is dat beide partijen voldoende mogelijkheden zien voor een toekomstige samenwerking.
Het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst heeft inmiddels laten weten dat GymXL in ieder geval nog tot januari 2009 in de huidige accommodatie in de Van Bekkumhal mag blijven.
Dat is fijn, want eerder moesten we de hal al in 2008 verlaten.
De nieuwe huisvesting in de hallen aan de Bunschoterstraat kan pas feitelijk plaatsvinden nadat er groen licht is voor de exploitatie van een golfbaan in het gebied. De gemeenteraad zal daarover pas beslissen nadat nadere onderzoeksgegevens inzake flora, fauna en landschap bekend zijn (verwachting medio 2008). Daarna moet nog een planologische procedure worden doorlopen omdat sportactiviteiten niet overeenstemmen met de huidige bestemming. Daarmee is meestal ook nog 6 maanden gemoeid. En daarna moet het pand bouwkundig nog aangepast worden aan de nieuwe gebruiker. Kortom; voordat GymXL ook echt aan het sporten is in de nieuwe accommodatie is het medio 2009.
Tot zover de stand van zaken over de komst van een golfbaan in Hoogland-West.