College van B&W Amersfoort over het randje.

23 februari 2008

College van B&W Amersfoort over het randje.

Het begint er op te lijken dat de Amersfoortse Burger door middel van drukmiddelen in bedwang moet worden gehouden. Het begint aardig te lijken op “1984” van George Orwell. Oef, zie ik u schrikken dat is nog al een boute uitspraak. Ik zal de uitspraak onderbouwen. In Amersfoort komen steeds meer camera’s te hangen. Is er een probleem, het college noemt het een hotspot en we hangen er camera’s neer.

Is dat nou zo erg, wie niets te verbergen heeft kan toch gewoon alles laten zien is een veel gehoorde uitspraak. Nee dat is zo, maar iedereen heeft soms wel eens iets waarvan een ander niets van hoeft te weten. Vraag dat maar aan een wethouder en een raadslid in het zuiden van het land. Zo ook als u denkt even ongegeneerd in uw neus te kunnen peuteren het wordt allemaal geregistreerd en bekeken. Maar we hebben toch allemaal goede afspraken, zie ik u denken, dat beelden niet worden verspreid. Vraag dat maar weer aan dezelfde wethouder in het zuiden. Maar toch, ons college (PVDA, CU, GL,VVD en CDA) gezien haar beleid, is een warm voorstander van het plaatsen van camera’s. Alles maar dan ook alles onder controle en zichtbaar. Maar geeft het ook een oplossing?

Dan de Mosquito, een apparaat dat een hoge toon verspreid welke alleen kan worden gehoord door mensen tot ongeveer 25 jaar. Daar heb je weer zo’n groep vervelende hangjongeren. Ze veroorzaken overlast, dat zien wij soms ook wel. Maar wat doet het College, lekker makkelijk en goedkoop, we zetten een Mosquito in. Als lastige strontvliegen worden de jongeren weggejaagd door de mug van het College. Oplossing, ho maar. We gooien er nog een cameraatje tegen aan. Of de mug van het College juridisch houdbaar is, vraag ik mij wel af. Een voorbeeld, als je je buurman weg wilt hebben met luide muziek uit al dan niet grote boxen, is dat onrechtmatig. Een Rechter hoeft daar slechts 5 seconden over na te denken.
De Mosquito valt ook onder toepassen van geweld en dat kan ook alleen maar worden geregeld volgens de regels in de politiewet en niet door de Algemene Plaatselijke Verordening. Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens is daar terecht heel streng in!

Dan het omstreden weekendarrangement van het College. Ik vraag mij in alle eerlijkheid af waarom het weekendarrangement nodig is aangezien er geen sprake is van meer dan normale problemen in de binnenstad. De Rechter heeft aangegeven dat het op scherp van de snede is en alleen onder strikte voorwaarden is toegestaan. Ook hierbij grote vraagtekens of het middel niet erger is dan de kwaal. Het lost ook niets op. Ons college voedt haar onderdanen op met repressie(druk) en controle.

Dan zijn we er nog niet met de bewakings en controle drift van dit college. Tijdens het optreden van Johan Heesters was er blijkbaar een grote terreurdreiging. Alles werd uit de kast gehaald. De directie van de Flint was van mening dat mensen die een kaartje wilde ter controle een kopie van het paspoort moesten afgeven. Daar is al wat op af te dingen, maar al-la. Dan komt de code rood van onze burgermeester en mag de politie de mensen door middel van de paspoortkopieën u op onbekende criteria controleren. De politie heeft de Flint, een particuliere organisatie, geadviseerd aan sommige personen geen kaarten te verkopen. Je kunt hier niet tegen protesteren. Het is gewoon te dwaas voor woorden. Je weet niet op welk argumenten de kaarten zijn geweigerd. Los daarvan, welke dreiging was er dan. Indien de AIVD goed zijn werk zou doen, kon de burgemeester weten dat er niet meer was dan verbale actie. Tja, Hein van Kasbergen, een man met een af en toe een ongenuanceerde mening, recht uit het hart en communist, maar zeker geen terrorist, is het excuus voor zo´n zwaar middel zoals nu is ingezet. Te zot voor woorden en een zeer ernstige inbreuk op de persoonlijke vrijheid en het recht van vrije meningsuiting.

Nu kunt u denken, dit college heeft hoogstaande waarden en normen rondom veiligheid. Hier valt volgens mij wat op af te dingen. Laten we eens kijken naar Proef Amersfoort en Koninginnedag. Deze worden op dezelfde dag gehouden. Politie en Brandweer hebben het advies gegeven om deze twee evenementen niet op één dag te houden in verband met de veiligheid. De verantwoordelijke wethouder zegt Proef moet naar een ander weekend of plek, meest logisch toch? U voelt het al aankomen. Nee, zegt het college, de politie en brandweer zien het niet helemaal goed, het kan wel samen. En dat gaat gebeuren. Hoe sta je dan in voor de veiligheid van je bevolking. Onder druk van het old boys en girls netwerk is alles mogelijk. Wij hopen voor de Amersfoorters en het college dat er niets gebeurt.

Waar maak ik mij nu zo druk over, als je niets te verbergen hebt. Je mag alles van mij weten behalve mijn pincode. Uw privacy is gewaarborgd, vraag het maar aan de wethouder in het zuiden. 1984 in 2008. Geen oplossingen, zoals volwaardig mee mogen doen en tellen, werk, een betaalbaar huis en een eerlijk inkomen, maar repressie en controle. Amersfoort slaap zacht, er is niets aan de hand, uw college wikt en beschikt.

Geert Groeneveld
Buitengewoon fractielid SP Amersfoort