De SP over de zoektocht naar opvanglokaties in Amersfoort

3 februari 2008

De SP over de zoektocht naar opvanglokaties in Amersfoort

Een terugblik door Bets Beltman, raadslid in Amersfoort, over de buurtbijeenkomst in de bibliotheek aan de Zonnehof. De buurtbijeenkomst werd georganiseerd door de gemeente in het kader van de zoektocht naar opvanglokaties.

Over de gang van zaken op de avonden zelf: 'angst voor overlast blijkt het belangrijkste punt, dat steeds terugkomt. Deze angst is, m.i. gebaseerd op bestaande standaardideeen over verslaafde daklozen (crimineel, lawaaiig, agressief gedrag ed).
De SP stelt vast en betreurt zeer dat deze beeldvorming op de bijeenkomsten de boventoon voert, en dat de gemeente er niet in is geslaagd deze
beeldvorming in positieve zin bij te stellen'.

Verder is jammer, dat op deze avonden de doelgroep zelf niet aan het woord is geweest. Gelukkig hebben de straatadvocaten hun best gedaan,
want soms leek het wel of alle overlast en problemen in een buurt alleen maar door 'die mensen' worden veroorzaakt!!!
Het verhaal van Het Leger des Heils over de positieve ervaringen in Utrecht kwam niet echt over; naar onze mening omdat deze organisatie
straks niet zelf in Amersfoort aan de slag gaat. Daardoor bleef het wat afstandelijk allemaal. Bovendien zijn in Utrecht de opvanglocaties over alle wijken verspreid - ook geen informatie waarmee je de onrust over de noodzaak om de locaties te concentreren in /rond het centrum weg neemt.
Wat ons betreft inderdaad een aspect waar de raad te weinig aandacht aan heeft besteed: de voorziening Kleine Haag moest wat ons betreft wel in het centrum, dichtbij de verblijfplaats van de dakloze harddrugsverslaafden. Maar voor een vaste eigen slaapplek in een hostel mag een wat grotere afstand toch geen bezwaar zijn.

Van vertrouwen in tijdig en effectief optreden door de politie was bij de aanwezigen weinig te merken.
Tegen slechte ervaringen van mensen met de bereikbaarheid en snelheid van de politie is ook niet tegenop te praten, als je geen goede ervaringen
daartegenin kunt brengen. Dit lukte de politiewoordvoerder dan ook van geen kant. SP: Heel belangrijk zal zijn dit goed en langdurig te regelen! Anders win je nooit het vertrouwen en de medewerking van de omwonenden. Onderzocht dient te worden of er toch geen mogelijkheid is om direct contact met de politie te hebben, ipv het algemene 0900 nummer. Bovendien moet de registratie van meldingen verfijnder en beter.

Kwalijk vindt de SP, dat over sommige locaties belangrijke informatie niet bekend was bij de gemeente. De niet beschikbaarheid van het woonhuis ad Leusderweg sloeg alles!! Maar ook de aanwezigheid van andere opvangvoorzieningen waren niet allemaal bekend.Zowel meer onderzoek als ook rondfietsen in de betreffende buurt is wat ons betreft een must bij de voorbereiding van dit soort avonden.

Verder werd er wel heel luchtig (door wethouder Luchtenveld) gereageerd op eerder aan bewoners verstrekte gemeentelijke informatie over de toekomstvisie op hun wijk: "Amersfoort is een dynamische stad... steeds nieuwe inzichten.....dingen kunnen veranderen". Alsof je beloften zo opzij mag zetten.
De wethouders hielden strak vast aan het scenario, dat de avonden alleen bedoeld zijn om vragen te beantwoorden en informatie te verstrekken.
Ze reageerden voornamelijk met algemene standaard opmerkingen: u vindt dit, wij zien dat wat anders.Hierdoor was duidelijk te merken, dat omwonenden zich niet erg serieus genomen voelden. Een gemiste kans!

Hoe nu verder?
Wij moeten wat we gehoord hebben op de avonden nog in fraktie en afdeling bespreken.Nog geen keuzes dus. We blijven het jammer vinden, dat een meerderheid van de raad geen nieuwe locaties erbij wil betrekken. Amersfoort is toch een dynamische stad met steeds nieuwe inzichten?????

Bets Beltman
SP