Mosquito! Mondelingen vragen door de SP

3 februari 2008

Mosquito! Mondelingen vragen door de SP

Het zoemapparaat 'Mosquito' wordt ingezet om hangjongeren weg te pesten. Minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) laat onderzoeken of gebruik ervan in strijd is met de grondwet.

De omstreden Mosquito maakt een hoog zoemgeluid dat bijna alleen door jongeren tot ongeveer 25 jaar wordt gehoord. Het geluid zou zo irritant zijn dat jongeren na korte tijd weggaan. Rouvoet antwoordt SP- kamerlid Leijten dat het ook goed mogelijk is dat de toon hinderlijk is voor kleine kinderen. De Mosquito zou mogelijk ook in strijd zijn met de grondwet die 'de persoonlijke levenssfeer' en 'de onaantastbaarheid van het lichaam' garandeert, schrijft hij. De ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie zijn door Rouvoet gevraagd dit na te gaan.

Naar aanleiding van de antwoorden heeft de SP-fractie Amersfoort de volgende vragen voor het college:

1. het college heeft aangekondigd de 'mosquito' te gaan gebruiken om hangjongeren te verjagen. Wat is de stand van zaken op dit moment?

2. Wat gaat het college doen naar aanleiding van het door minister Rouvoet aangekondigde onderzoek? Worden deze gedurende het onderzoek niet meer gebruikt en zullen er op dit moment geen nieuwe apparaten worden aangeschaft?