Afschaffing inschrijfgeld voor huurwoningen

30 maart 2008

Afschaffing inschrijfgeld voor huurwoningen

De SP Amersfoort wil het inschrijfgeld voor huurwoningen afschaffen. Amersfoort zit bij de top 3 van gemeenten met de hoogste kosten voor het inschrijven voor een sociale huurwoning.

De SP vraagt de raad daarom of zij het eens is met de onderstaande peilpunten:

1. Is de raad het eens met de SP dat Amersfoort één van de duurste gemeenten is voor het inschrijven ten behoeve van sociale huurwoning bemiddeling
2. Is de raad het eens met de SP dat juist mensen die zich inschrijven voor een sociale huurwoning een smalle beurs hebben.
3. Is de raad het eens met de SP dat door het hebben van onvoldoende geschikte sociale huurwoningen de wachttijd gemiddeld 4 jaar is en dat door deze lange wachttijd mensen die afhankelijk zijn van sociale huurwoningen buiten hun schuld worden geconfronteerd met hoge kosten.
4. Ondersteund de raad een verzoek aan de verantwoordelijke wethouder dat hij met de woningcorporaties aan tafel moet en aanstuurt op het afschaffen van het totale inschrijfgeld.

Initiatief voorstel afschaffing inschrijfgeld voor huurwoningen in Amersfoort.

Veel woningcorporaties en (regionale) organisaties voor woonruimteverdeling berekenen inschrijfkosten aan mensen die zich als woningzoekende inschrijven. Deze inschrijfkosten bestaan grotendeels uit eenmalige kosten, maar in sommige gevallen wordt ook een bedrag gevraagd als de inschrijving na een jaar wordt verlengd. Volgens het ministerie van VROM moeten deze inschrijfkosten werken als een drempel, zodat alleen die woningzoekenden zich inschrijven die écht naar een woning op zoek zijn. Mensen die zich een aantal jaren voordat zij een woning nodig hebben al als woningzoekende inschrijven, moeten op deze manier ontmoedigd worden. Uit een inventarisatie door de SP Tweede Kamerfractie blijkt echter dat de inschrijfkosten bij de verschillende woningcorporaties en/of regionale woonbemiddelingsorganisaties fors uiteenlopen. In tabel 1 is af te lezen dat Amersfoort, gerekend over een periode van 4 jaar, in de top 3 staat wat betreft de inschrijvingskosten voor een (sociale) huurwoning.
De periode van 4 jaar is gekozen, aangezien het gemiddeld 4 jaar duurt voordat mensen in Amersfoort slagen voor een huurwoning (tabel 2).

De verschillen in inschrijfkosten zijn buitensporig groot. Dit geeft aan dat corporaties, gemeenten en regio’s te veel vrijheid hebben in het zelf vaststellen van de inschrijfkosten, met als gevolg een oneerlijke willekeurigheid in deze kosten.
Het argument dat het inschrijfgeld een drempel is voor strategisch inschrijfgedrag van woningzoekenden
is bovendien niet steekhoudend. Dat mensen zich ruim van te voren inschrijven als woningzoekende is immers vooral het gevolg van het schrijnende tekort aan betaalbare huurwoningen en de hiermee samenhangende wachtlijsten, die dit strategisch inschrijfgedrag oproepen. Met de inschrijfkosten worden de woningzoekenden dus eigenlijk beboet voor het falen van de overheden en corporaties zelf. Hier is sprake van een oneerlijke ‘wachtlijstbelasting’ die vooral als melkkoe fungeert.

Juist de woningzoekenden die afhankelijk zijn van Woonkompas hebben over het algemeen een smalle beurs. Wat de SP betreft is het tekort aan betaalbare huurwoningen het echte probleem dat moet worden aangepakt, en moeten de oneerlijke inschrijfkosten voor woningzoekenden worden afgeschaft.

Uit de laatst bekende gegevens uit de woningmarktmonitor blijkt dat ruim 15.000 mensen zijn ingeschreven bij Woonkompas. Per jaar schrijven zich ongeveer 3000 mensen nieuw in.

De woningbouwverenigingen zijn verantwoordelijk voor de toewijzing van huizen via Woonkompas. Zij financieren ook voor een groot deel de organisatie. Dit wil niet zeggen dat de gemeente geen rol en verantwoordelijkheden heeft bij de woonruimteverdeling en de daarbij behorende zeer lange wachttijden. De SP wil dan ook dat de verantwoordelijke wethouder met de woningcorporaties om de tafel moet en aanstuurt op het afschaffen van het totale inschrijfgeld.

Geert Groeneveld en Frits Schoenmaker
SP Fractie