h

Compensatie CO2-uitstoot dienstreizen

23 april 2008

Compensatie CO2-uitstoot dienstreizen

Het college heeft in antwoord op vragen Groen Links in 2007 gezegd dat alle dienstreizen (vliegtuig, auto of openbaar vervoer) zullen worden gecompenseerd met de aanplant van bomen. Binnenkortmaakt het college een reis van Frankrijk. De kosten die daarbij gemoeid zijn bedragen ongeveer 12.000 euro (collegestuknr. 2662967). De SP fractie was benieuwd op wat voor manier de reizen worden gecompenseerd. B&W heeft geantwoord.

Afgelopen zondag zond Zembla een tv-programma over CO2 compensatie uit. Daaruit blijkt dat de aanleg van één hectare bos in Nederland 4500 euro kost en één hectare in Oeganda slechts 500 euro.
Veel bossen worden dus in ontwikkelingslanden aangeplant omdat het goedkoper is en omdat er veel meer ruimte is. In de uitzending was te zien dat oorspronkelijke bewoners vijftien jaar geleden van hun land werden verdreven. De geplande CO2-vermindering is niet gehaald, boze bewoners kappen de bomen en eisen hun land terug. Het lijkt er op dat we het gebruik van energie goed maken met de aanleg van bossen in de Derde Wereld. De] heer G. Keijzers, hoogleraar duurzaam ondernemen Nijenrode, laat weten dat als we ons energieverbruik willen compenseren we elk jaar 2 tot 3 keer Nederland aan bomen moeten aanplanten om te compenseren. Het lijkt er dus meer op dat compensatie gebeurd om ons geweten te sussen.
Bij een vakantievlucht naar de Canarische Eilanden komt 500 ton CO2 vrij. Dat kan men compenseren door 1 hectare bos aan te leggen en die 99 jaar te laten staan. Van 1 hectare kunnen 10 Oegandezen 99
jaar leven.

Algemene opmerking van het college vooraf:

In de vraagstellingen wordt gesuggereerd dat wij zelf bomen gaan (laten) aanplanten voor de compensatie van dienstreizen. Dit is niet het geval. We compenseren de jaarlijkse CO2 uitstoot door ieder jaar CO2 credits te kopen bij een gecertificeerde organisatie. Er ligt een voorstel om CO2-credits aan te schaffen bij de Climate Neutral Group.

Het portfolio van projecten waarmee de Climate Neutral Group de CO2 compensatie verzorgt bestaat voor 80% uit duurzame energieprojecten en voor 20% uit bosbeheerprojecten. In principe kan de compensatie van Amersfoort geheel door duurzame energieprojecten plaatsvinden. Voor een overzicht van deze projecten verwijzen wij naar www.climateneutralgroup.com/projecten. Wij vinden bosbeheerprojecten echter zeer belangrijk omdat 20% van het broeikaseffect wordt veroorzaakt door ontbossing. Door duurzaam beheer van bossen wordt de CO2 opname gegarandeerd, kap wordt tegengegaan en nieuwe aanplant wordt verzorgd. Aan de hand van de CO2 opname die daadwerkelijk in deze bossen wordt gemeten wordt door een onafhankelijke certificerende instantie het aantal CO2-credits bepaald.

Zichtbare projecten in de eigen omgeving hebben echter de voorkeur ten opzichte van projecten in landen ver weg. Wij willen daarom de mogelijkheden onderzoeken voor het compenseren van CO2 uitstoot op regionaal niveau. Gedacht wordt een het oprichten van een regionaal klimaatfonds.

Vraag 1: Waar worden bomen voor dit specifieke geval geplant? En hoeveel bomen?
Antwoord 1: Er ligt een voorstel om de CO2-uitstoot van alle dienstreizen te compenseren door de aanschaf van CO2-credits bij de organisatie Climate Neutral Group. De compensatie van de 14 dienstreizen naar Liberec maken hier onderdeel van uit. Het voorstel wordt binnenkort besproken. Na goedkeuring wordt de compensatie van alle dienstreizen in 2007 in één keer geregeld.

Vraag 2: Kunt u aangeven waar bomen zijn geplant voor de 14 dienstreizen naar Liberec.
Antwoord 2: Compensatie heeft nog niet plaatsgevonden maar zal zeker niet alleen plaatsvinden door de aanplant van bomen. Zie opmerking vooraf

Vraag 3: Kunt u aangeven hoe berekend wordt hoeveel bomen er geplant moeten worden bij het maken van dienstreizen? Kunt u als voorbeeld gebruiken de reis naar Cannes per vliegtuig?
Antwoord 3: Er worden niet specifiek hiervoor bomen geplant. Zie opmerking vooraf.

Vraag 4: Kunt u ook aangeven hoeveel bomen er geplant zouden moeten worden voor een treinreis naar Cannes?
Antwoord 4: Er worden niet specifiek hiervoor bomen geplant. Zie opmerking vooraf

Vraag 5 Hoelang moeten bomen die door Amersfoort worden geplant ter compensatie van dienstreizen blijven staan om de uitstoot te compenseren?
Antwoord 5: De jaarlijkse CO2-uitstoot door dienstreizen bedraagt ongeveer 160 ton CO2. Dit zal worden gecompenseerd door de jaarlijkse aanschaf van CO2 credits. Theoretisch gezien kunnen de credits worden gerealiseerd door 8050 bomen een jaar lang te laten groeien.

Vraag 6: Wie plant de bomen voor Amersfoort?
Antwoord 6: Het voorstel is om CO2 credits aan te schaffen via de Climate Neutral Group.

Vraag 7: Kent u de uitzending van Zembla van 2 maart 2008 (kijk op Uitzending gemist)? Wat vindt u van de uitzending?
Antwoord 7: Wij zijn van mening dat compensatie van CO2-uitstoot een laatste redmiddel is. Ten eerste moet CO2-uitstoot zo veel mogelijk worden voorkomen door a) energiebesparing en b) inzet van duurzame energie. Voor de dienstreizen houdt dit in dat bij iedere reis moet worden afgewogen of deze echt noodzakelijk is en zo ja, wat binnen de beschikbare reistijd de klimaatvriendelijkste manier van reizen is. Voor het compenseren van de uitstoot die dan nog plaatsvindt wordt gekozen voor een gecertificeerde organisatie.

Vraag 8: Wat betekent de uitzending voor Amersfoort? Met andere woorden: worden er bomen in het buitenland geplant in opdracht van Amersfoort?
Antwoord 8: Als onderdeel van het duurzaam beheer van bossen worden ook nieuwe bomen geplant. Dit is echter niet de enige manier waarop compensatie plaatsvindt. Zie algemene opmerking vooraf

Vraag 9: Wat betaalt de gemeente Amersfoort voor de aanleg van 1 hectare bomen?
Antwoord 9: De kosten voor compensatie van CO2-uitstoot, gerealiseerd in duurzame bos- en energieprojecten door de Climate Neutral Group, bedragen € 10,- per ton CO2. De kosten voor een hectare bomen is ons niet bekend.

Foto: SP
Foto: SP

U bent hier