Dak- en thuislozenvoorzieningen

12 april 2008

Dak- en thuislozenvoorzieningen

Afgelopen dinsdag (8 april), tijdens de hoorzitting over de dak- en thuislozenvoorzieningen, werd weer eens duidelijk hoe slecht het Amersfoorts gemeentebestuur luistert naar de deskundigheid onder haar bevolking.

Zowel een vertegenwoordiger van de daklozen, als de bewoners uitten grote kritiek op het collegevoorstel om enkele grootschalige voorzieningen te realiseren.

De SP heeft vanaf het begin gepleit voor kleinschaligheid. Er zijn immers dak- en thuisloze mensen in allerlei soorten en maten. Dit pleidooi is door de rest van de raad nooit opgepakt. Toch draait het wel hierom: juist omdat je zo weinig grip hebt op de aantallen drugs- en alcoholverslaafden vindt de SP het niet logisch om je nu vast te leggen op grootschalige nieuwbouw op twee nieuwe locaties.

Woningbouwcorporaties willen nu hun sociale gezicht laten zien. Verslaafden zullen altijd blijven bestaan. Daarom is de SP van mening, dat er in de toekomst op allerlei bouwlocaties in Amersfoort ruimte moet komen voor kleinschalige voorzieningen voor verslaafden, natuurlijk met de noodzakelijke begeleiding.