fietsenbeleid stationsgebied

23 april 2008

fietsenbeleid stationsgebied

Het is ondertussen ruim een jaar geleden dat ROOD (Jong in de SP) een actie is gestart voor meer fietsenrekken bij het station. Zie de ROOD-website. In vervolg op de gevoerde acties door ROOD, heeft de SP-fractie op 26 februari jl. vragen gesteld over het fietsenbeleid rondom het station, waarop B&W gisteren heeft geantwoord.

Vraag 1: Hoe verloopt het onderzoek naar meer fietsrekken aan de Soesterkwartierzijde van het station.
Antwoord 1: Regelmatig worden tellingen gehouden om het gebruik van de fietsrekken te volgen. Uit die tellingen blijkt dat het aanbod van fietsen aanzienlijk groter is dan de parkeercapaciteit op het maaiveld. Ook de vorig jaar bijgeplaatste fietsklemmen op het Stationsplein en bij de Rode Brug worden volop gebruikt. Met name op het Stationsplein en het Piet Mondriaanplein is nu een tekort aan parkeerplaatsen. In de bewaakte stallingen is wel nog veel ruimte over.
Met de NS zijn nu gesprekken gaande om het gebruik van de bewaakte fietsenstallingen aantrekkelijker te maken. Dat kan enerzijds door scherpere tariefstellingen of zelfs gratis gebruik. Anderzijds moeten de stallingen ook aantrekkelijker worden gemaakt. Zo is de bewaakte stalling bij het Piet Mondriaanplein onbemand en daardoor vanuit sociale veiligheids oogpunt minder aantrekkelijk. Wij verwachten rond de zomer met een voorstel te komen.

Vraag 2: Wanneer denkt het college het onderzoek naar meer fietsrekken aan de Soesterkwartierzijde af te ronden.
Antwoord 2: Zie antwoord vraag 1.

Vraag 3: Hoe verloopt het onderzoek naar meer fietsrekken aan het Smallepad van het station.
Antwoord 3: Uit de tellingen blijkt dat de capaciteit van het aantal fietsklemmen nu voldoende is. Op dit moment wordt uitbreiding van het aantal klemmen niet overwogen.

Vraag 4: Wanneer denkt men het onderzoek naar meer fietsrekken aan het Smallepad af te ronden.
Antwoord 4: Zoals aangegeven bij vraag 1 volgen we de ontwikkelingen door regelmatig tellingen te houden. Dat is een continu proces.

Vraag 5: Op welke wijze functioneert nu het wegsleepbeleid van fietsen rondom het Stationsgebied? Wat gebeurt er met de wrakken, fietsen die buiten de rekken staan en fietsen die voor geruimere tijd in een rek staan. Wordt er ook weggesleept bij de fietsrekken die niet op het Stationsplein staan

Antwoord 5: Op basis van de APV worden fietswrakken verwijderd. Verder worden op het Stationsplein fietsen die buiten de rekken staan verwijderd. Hier wordt terughoudend mee omgegaan. Op de andere locaties worden geen fietsen verwijderd die buiten de rekken staan omdat hier geen excessen plaats vinden zoals op het Stationsplein. De afgelopen tijd zijn medewerkers van de werkplaats ingezet om op de spitsmomenten fietsers te verwijzen naar de andere parkeermogelijkheden. Daarnaast hebben zij geadviseerd hoe de fietsen het beste geparkeerd kunnen worden. Dit heeft er toe geleid dat er ordelijker geparkeerd wordt. Zie verder het antwoord op vraag 7.

Vraag 6: Op welke wijze wil het college het wegsleepbeleid gaan vormgeven
Het wegsleepbeleid is staand beleid, nieuw beleid moet gemaakt worden als langdurig geparkeerde fietsen weggesleept gaan worden. (zie punt 9)
Antwoord 6: Het wegsleepbeleid voor het Stationsplein is vastgelegd in de APV.
Op dit moment wordt overwogen om het beleid aan te scherpen en ook langdurig geparkeerde fietsen weg te slepen. Uit tellingen (zie vraag 7) en onderzoek blijkt dat veel fietsen op de diverse locaties rondom het Station geparkeerd staan zonder dat ze ooit gebruikt worden. Deze fietsen, gestolen of “vergeten”, nemen veel plaats in en kunnen nog niet als fietswrak worden bestempeld. Het is daarom juridisch moeilijker om deze fietsen te kunnen verwijderen.

Vraag 7: Welke invloed heeft het faillissement van de Werkplaats op het huidige wegsleepbeleid. En wat betekent het faillissement voor de toekomst. Zou dat er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat weggesleepte fietsendichter bij het station kunnen worden opgehaald.
Antwoord 7: De ontwikkelingen met de stichting de Werkplaats hebben de afgelopen tijd invloed gehad op de wegsleepregeling. Inmiddels is het faillissement uitgesproken en wordt gewerkt aan een doorstart voor de werkzaamheden. Met de doorgestarte organisatie wordt overlegd hoe de wegsleepregeling zo snel mogelijk weer uitgevoerd kan worden. Daarbij kan ook een bewaarplaats dichter bij het station aan de orde komen.

Vraag 8: Op welke wijze is de labelactie rondom het stationsplein vormgegeven
Antwoord 8: De labelactie is gehouden om te kunnen beoordelen welke fietsen lang ongebruikt geparkeerd staan. Daarbij zijn alleen de fietsen in de klemmen gelabeld. Bij fietsen die los zijn gestald bestaat het risico dat de label wordt verbroken waardoor de uitkomst van het onderzoek niet klopt.
Eind oktober 2007 is gestart met labelen van circa 660 fietsen. Vervolgens zijn iedere week die fietsen waarvan de zegel niet verbroken is met een andere kleur gelabeld. Uit de tellingen blijkt dat 13% van de gelabelde fietsen na 11 weken niet is gebruikt. Na de eerste week bleek bijna een kwart van de gelabelde fietsen niet gebruikt.

Vraag 9: Kan het college al conclusies trekken uit de resultaten van de labelactie. Zo niet, wanneer kunnen die dan verwacht worden.
Antwoord 9: De conclusie is dat de lang gestalde fietsen een flink deel van de beschikbare capaciteit bezet houden.
Er van uitgaande dat het percentage ook geldt voor de fietsen buiten de rekken betekent het dat op basis van de telling in maart 2008 er 180 fietsen staan die niet gebruikt worden.
Onderzocht zal worden of het mogelijk is te handhaven op lang geparkeerde fietsen. Dat heeft echter wel een aantal nadelen. Het stickeren is arbeidsintensief en dus duur, de fietsen moeten bewaard blijven gedurende 13 weken waardoor een flinke opslagcapaciteit vereist is en er moet via de APV een wettelijke basis gecreëerd worden. Bovendien zal een regeling om lang geparkeerde fietsen te verwijderen gepaard moeten gaan met een publiciteitscampagne. Ook dient dan antwoord gegeven te worden op de vraag of op andere plaatsen het wel toegestaan wordt om een fiets lang ongebruikt te parkeren.

Actie overzicht ROOD