Verkeerslawaai
Verkeerslawaai
De Stichting Geluidhinder waarschuwde onlangs dat lawaai de komende jaren voor meer schade aan de gezondheid gaat zorgen dan fijn stof. Uit cijfers van het RIVM blijkt dat er jaarlijks tussen de driehonderd en duizend mensen door geluidhinder overlijden.
Lawaai leidt onder meer tot hogere bloeddruk, wat de kans op hartfalen vergroot (110.000 tot 270.00 mensen hebben daar last van). Anderhalf miljoen tot 2,2 miljoen mensen ondervinden ernstige hinder van geluid, van wie 200.000 tot 450.000 er erg slecht van slapen. De grootste boosdoener is het wegverkeer. Uit een onderzoek van bureau CE Delft voor de Europese commissie blijkt dat verkeerslawaai ook invloed heeft op kinderen. Als ze regelmatig in de herrie zitten, kunnen kinderen zich moeilijker concentreren, hebben ze moeite om ingewikkelde stof te onthouden en doe ze het slechter op school. (bron: Spits 28-02- 2008).
De SP raadsleden hebben naar aanleiding hiervan vragen gesteld, waarop ondertussen door het College is geantwoord.
Vraag 1.
Wat vindt het college van onderstaande cijfers en opmerkingen?
Antwoord 1.
De cijfers bevestigen het beeld dat geluidhinder vanwege wegverkeer nog steeds een van de belangrijkste milieuproblemen in Nederland (en ook in Europa) is. Ook in Amersfoort streven we er daarom naar geluidhinder zo veel mogelijk te voorkomen en/of te beperken.
Bij de cijfers zelf zijn enige kanttekeningen op zijn plaats. Aantallen geluidgehinderden en slaapgestoorden kunnen vrij betrouwbaar worden vastgesteld op basis van dosis-effect relaties.
Cijfers omtrent aantallen dodelijke slachtoffers van geluidhinder zijn juist buitgewoon onzeker. Onderzoekers verschillen hierover met elkaar van mening. Voorlopig kunnen dergelijke getallen daarom niet als een vaststaande waarheid worden gepresenteerd. Wat betreft kinderen zijn er reeds langer aanwijzingen dat lawaai een negatieve invloed heeft op de leerprestaties.
Vraag 2.
In Amersfoort zijn de bestaande wijken (Rustenburg, Schuilenburg, Randenbroek,
Vermeerkwartier, Leusderkwartier) nog steeds verstoken van geluidschermen. Zijn deze
cijfers reden om nog sterker bij het Rijk aan te dringen op het nemen van maatregelen langs
de A28? In het milieubeleidsplan staat 2011 als datum waarop schermen gerealiseerd moeten
zijn.
Antwoord 2.
Het realiseren van passende geluidsschermen langs de A28 heeft onverminderd een hoge prioriteit.
De gemeente Amersfoort is echter in hoge mate afhankelijk van VROM en Rijkswaterstaat voor de planning en realisatie van deze schermen.
Vraag 3.
Is het college bereid bestaande woningen te beschermen volgens de normen voor
nieuwbouwwoningen? In uw beantwoording van vragen van de SP (27 nov. 2007) gaf u aan
dat de toelaatbare grenswaarde van huizen van voor 1982 hoger ligt dan bij nieuwbouw.
Hoeveel hoger ligt deze waarde eigenlijk?
Antwoord 3:
Nee. Genoemde hogere toegestane waarde betreft uitsluitend saneringssituaties, waarbij zowel de woning als de weg reeds aanwezig waren op 1 maart 1986. De normering voor deze situaties is vastgelegd in de Wet geluidhinder. Er zijn zowel verschillen in normering voor wat betreft het toegestane invallende geluidsniveau op de gevel als het toegestane binnenniveau. De precieze verschillen zijn per situatie anders (stedelijk, buitenstedelijk, rijksweg of gemeentelijke weg).
Voor het binnenniveau bedraagt het verschil tussen bestaande woningen en nieuwbouw 5 tot 10 dB
(5 dB indien de wettelijk vastgelegde streefwaarde voor bestaande woningen wordt aangehouden en 10 dB indien dat de grenswaarde is).
In situaties die vallen onder de wettelijk vastgelegde saneringsregels zijn rijksgelden beschikbaar voor de uitvoering. Vanwege de vaak hoge geluidsbelastingen op saneringswoningen is het veelal technisch niet of nauwelijks mogelijk te voldoen aan dezelfde eisen als nieuwbouwwoningen.
Vraag 4.
Zijn er scholen (basis- en middelbaar onderwijs) in Amersfoort die in risicogebied zitten wat
betreft verkeerslawaai? Hoe controleert u dat?
Antwoord 4.
In Amersfoort staan scholen in sommige gevallen op geluidsbelaste locaties. Ten behoeve een aantal nieuwbouwlocaties of uitbreidingen van bestaande scholen is dit in beeld gebracht en zijn hogere waarden vastgesteld. Op dit moment is de gemeente bezig met het opstellen van een geluidskwaliteitskaart, waarbij alle geluidgevoelige bestemmingen worden meegenomen, waaronder woningen en scholen. Naar verwachting komt deze kaart dit jaar gereed, waardoor een compleet beeld ontstaat van geluidhinder binnen de gemeente Amersfoort.
Vraag 5.
Wordt er in Amersfoort onderzoek gedaan naar aanleiding van de rapportage van
onderzoeksbureau CE Delft?
Antwoord 5.
Het maken van bovengenoemde geluidskaart is de eerste stap die we nemen. Indien deze inventarisatie aanleiding geeft tot diepgaander onderzoek, dan zullen we dit zeker (laten) uitvoeren. Overigens is nu reeds voorzien dat een actieplan geluid wordt gemaakt, waarbij voorstellen worden gedaan voor verbeteringen bij de meest dringende knelpunten.
- Zie ook:
- Fractienieuws