ROOD SP: voorlopig geen nieuwe fietsrekken op station Amersfoort Centraal

9 mei 2008

ROOD SP: voorlopig geen nieuwe fietsrekken op station Amersfoort Centraal

Het Amersfoortse gemeentebestuur heeft na behoorlijke vertraging antwoorden gegegeven op de raadsvragen van Frits Schoenmaker over de situatie omtrent fietsenrekken op station Amersfoort. Helaas kan ROOD Amersfoort niets anders dan concluderen dat we voorlopig niet op meer nieuwe rekken kunnen rekenen.

Het gemeentebestuur geeft aan pas rond de zomer met een voorstel te komen hoe vooral de mensen die nu gebruik maken van de rekken aan de centrum- en Soesterkwartierzijde ontzien kunnen worden. Er vindt overleg plaats tussen het gemeentebestuur en de NS om te kijken of de fietsenstallingen goedkoper of gratis gemaakt kunnen worden. ROOD Amersfoort is voorstander van het gratis maken van de stallingen, maar is sceptisch aangezien de gemeente bijna alle eerdere deadlines niet haalde. Bovendien is het de vraag hoeveel tijd er nodig is om de fietsers de helpende hand te bieden na het doen van het voorstel. De gemeente geeft verder niet aan dat ze aan welke zijde dan ook nog rekken gaan bijplaatsen.

Ook heeft de gemeente onderzocht hoeveel capaciteit bij de rekken wordt bezet door fietsen die er geruimere tijd staan. Hieruit blijkt dat 13% langer dan 11 weken(!) in de rekken blijft staan. De gemeente geeft aan dat het binnen de huidige regelgeving niet mogelijk is om fietsen binnen de rekken weg te halen, zelfs niet als ze zo lang gestald staan. ROOD Amersfoort haalde ruim 1250 handtekeningen op waarin mede werd gepleit voor het weghalen van fietsen die niet meer worden opgehaald, ook uit de rekken. Wat ROOD Amersfoort betreft mag de regelgeving dan ook worden aangepast.

De situatie rondom het wegslepen van fietsen buiten de rekken is nog steeds onduidelijk. Dit komt mede door het faillissement van de Werkplaats. Deze voerde het wegsleepbeleid uit. Het gemeentebestuur geeft aan dat er gekeken zal worden naar een betere locatie waar mensen hun weggesleepte fietsen kunnen ophalen. ROOD Amersfoort adviseert de gemeente met klem om dit mee te nemen in de gesprekken met de NS. Een fietsenstalling bij het station is volgens ROOD Amersfoort de best denkbare locatie.

ROOD Amersfoort zal alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten blijven houden. De enige ontwikkeling sinds juni 2007, toen ruim 1250 Amersfoorters om actie van de gemeente vroegen, is de plaatsing van de nieuwe rekken aan de Centrumzijde. Er is nog niets echt opgelost. ROOD Amersfoort hoopt dat Wethouder Luchtenveld nu eindelijk zijn verantwoordelijkheid neemt en snel met resultaten komt.