SP bereidt wissel voor

2 mei 2008

SP bereidt wissel voor

SP-raadslid Frits Schoenmaker gaat wisselen met buitengewoon SP-raadslid Geert Groeneveld. Dat betekent dat Groeneveld (vierde op de verkiezingslijst) officieel als raadslid beëdigd zal worden. Schoenmaker gaat na zes jaar raadslidmaatschap door als buitengewoon raadslid en zal woordvoerder voor sport en verkeer blijven.

Frits Schoenmaker

,,Op tijd wisselen is belangrijk, ook al sta je met 1-0 voor. Daarbij komt dat ik nog nooit buitengewoon raadslid ben geweest, dus daar liggen weer nieuwe uitdagingen. En die stoel van 1500 euro zit me toch niet echt lekker.” Aldus Frits Schoenmaker.

Volgens fractievoorzitter Anya Wiersma zijn er aantal redenen te noemen voor de wissel. ,,Op de eerste plaats hebben we aan het begin van deze periode afgesproken halverwege te gaan wisselen. We misten op een haar die vierde zetel en we vinden het toch wel belangrijk dat Geert zich ook in de raad kan manifesteren.’’

Geert Groeneveld

Een tweede reden is, volgens Wiersma, dat Groeneveld woordvoerder is voor Amersfoort Vernieuwt. ,,En in de praktijk was het lastig dat in de raad over te nemen. Het is voor ons een belangrijk onderwerp in verband met het behoud en uitbreiding van sociale woningbouw.”

Als derde vindt Wiersma een wissel niet zo verbazingwekkend. ,,We doen dit werk omdat we het belangrijk vinden het SP-geluid in de raad laten horen en niet omdat we als persoon zo nodig op die raadszetel willen zitten. En dan is een wissel niet zo moeilijk. Belangrijk is dat Frits voor de fractie behouden blijft. En dat is goed voor de continuïteit.”