SP niet akkoord met WMO beleidskader

30 mei 2008

SP niet akkoord met WMO beleidskader

De SP-fractie van Amersfoort is dinsdag 27 mei niet akkoord gegaan met het vaststellen van het WMO-beleidskader. De SP is van mening dat dat de gemeente téveel uitgaat van de eigen verantwoordelijkheid van de burger.

Ook zou de vraag van de burger hét vertrekpunt zijn van het WMO-beleid. Hier kan de SP niet mee instemmen. Immers, in onze maatschappij zijn tal van mensen die hun eigen (zorg) vraag niet kunnen formuleren. Mensen die verward raken door tal van moeilijke brieven en andere administratieve en bureaucratische handelingen. Maar ook zijn er mensen die niet hun eigen zorgvraag kunnen formuleren.
De SP wilde benadrukt hebben dat het de gemeente niet ontslaat van hun compensatieplicht zoals geformuleerd in het beleidskader. Ook pleitte de SP-fractie voor extra respijtzorgpunten voor overbelaste mantelzorgers. Vaak weten mantelzorgers niet eens dat ze mantelzorg verrichten en de druk neemt, met de invoering van de WMO, alleen maar toe op mantelzorgers.
Helaas stond de SP hierin alleen en stemden alle andere fracties tegen.