SP reactie op Sportnota

30 juni 2008

SP reactie op Sportnota

Sport geen zaak van pappen en nathouden
Een teleurstellende nota is `De kracht van sport´ geworden. Twee jaar is de gemeenteraad in gesprek geweest met de sport. Daar is in de nota zeer weinig van terug te vinden. Met deze nota staat, wat de SP betreft, de geloofwaardigheid van de politiek op het spel plus de geloofwaardigheid op de invloed die wij als gemeenteraad hebben.

De SP heef uit alle gesprekken met de sport geconstateerd dat het op peil brengen van alle sportaccommodaties prioriteit nummer 1 is en moet worden. Tegelijkertijd moet het tarievenstelsel aangepast worden, hetgeen betekent dat de tarieven voor de zalen naar beneden moeten. Het woord is nu aan de raad, want de nota heeft niet gebracht wat nodig is.

In de sportnota lijkt het alsof de wethouder en zijn uitvoerende ambtenaren het over twee verschillende zaken hebben. De wethouder schrijft in zijn voorwoord een vlammend betoog en constateert dat Amersfoort met de verenigingen een inhaalslag moet maken. In 2015 moet het ´sportveld´ in Amersfoort er als volgt uitzien (ik noem drie opvallende zaken): er is geen sprake meer van een capaciteitstekort en wachtlijsten bij de verenigingen; de voorzieningen zijn op’maat’ gesneden voor een stad met 160.00 inwoners en de accommodaties van een tiental ‘brede sportverenigingen’ fungeren als ‘dorpsplein’ in de wijk, waar van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat verschillende sportieve en andere activiteiten plaatsvinden.
Van deze fraaie uitgangspunten is in de nota niets terug te vinden. Er wordt in ieder geval niet aangegeven hoe Amersfoort dat wil gaan bereiken. De Amersfoortse Sport Federatie (ASF) vindt dat de nota vooral ingegeven lijkt te zijn door de financiële beperkingen van dit moment. De SP kan zich daar in vinden. Er wordt vooral voortgeborduurd op het bestaand beleid en niet op de door wethouder, nota bene, aangegeven doelen.

Het college verweet de fractie van de SP bij de kadernota geen dekking te hebben voor een motie waarin gevraagd werd de bijdrage voor de sport te verhogen van ongeveer 42 euro naar 75 euro per persoon in 2015 (Alleen JA en BPA steunde dit voorstel!!). Amersfoort bevindt zich in de onderste regionen: Haarlem investeert jaarlijks ruim 100 euro en Eindhoven besteedt jaarlijks 160 euro. In de nota heeft het college geen dekking voor ruim 17 miljoen euro incidenteel en bijna 900.000 euro dat jaarlijks terugkomt. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

Inspraak
Met de inspraak is vrijwel niets gedaan. De door de sportverenigingen en sporters aangestipte problematiek, accommodaties en tarieven, worden niet systematisch aangepakt. Pappen en nathouden is het credo van dit college.
De discussie over wie nu de tarieven voor de sportaccommodaties vaststelt is een goed voorbeeld van pappen en nathouden. De ASF en de SRO vinden allebei dat de gemeente de tarieven vast zou moeten stellen. De SP vindt dat ook en een aantal andere partijen heeft zich ook voorzichtig in die richting uitgesproken. Het college zegt doodleuk dat we op dezelfde wijze doorgaan. Maar op het zelfde moment de ASF en de SRO wel vragen samen een oplossing te vinden in de tarievenproblematiek. Wat een brutaliteit en de gemeente kan straks zijn handen in onschuld wassen, want het college stelt wel voor de tarieven budgettair neutraal aan te passen. Dat betekent dat de tarieven voor veldsporten omhoog moeten om de ‘te hoge’ tarieven voor de zaalporten te kunnen laten dalen. Voor de SP is dat onbespreekbaar.

Het college wil inzetten op meer betrokkenheid van sportverenigingen bij de samenleving. Dat is een loffelijk streven, waar de SP zich in kan vinden. Sportverenigingen zijn ook gaarne bereidt een aantal sociale taken op zich te nemen, mits de voorwaarden als accommodaties en tarieven dit mogelijk maken. Sportverenigingen hebben op dit moment vaak wachtlijsten, vaak geen ruimte en de tarieven van met name de sportzalen zijn vaak te hoog. Er zijn sportverenigingen die niet meer meedoen aan ‘Kies je sport”, omdat zij geen plek hebben om de kinderen te plaatsen. Dat is de wereld op zijn kop.

Kortom. Voor de SP is het duidelijk welke kant het op moet. Op korte termijn de tekorten op de accommodaties aanpakken. Niet alleen door de aanleg van kunstgrasvelden, maar zeker door snelle realisatie van sporthallen. Het is onverteerbaar dat er wel geld vrij wordt gemaakt voor kunstgrasvelden, terwijl de zaalsporten nog maar even moeten wachten. Want de problematiek voor de binnensport is misschien nog wel groter. Als je al met die vergelijkende trap mag spreken. Ook de tarieven voor de huur van zalen en hallen moet naar beneden. En de hoogte van de tarieven moet door de gemeente worden vastgesteld.
Het motto van de SP is dat als je de accommodaties en de tarieven op orde hebt komt de rest vanzelf.

En hoe gaat de SP dat betalen, is dan een vaak gehoorde opmerking?
Dat kan door andere keuzes te maken. Door bijvoorbeeld de kunstijsbaan op dit moment in de ijskast te zetten. Daardoor komt er 3 miljoen vrij en hoeft er 4 miljoen niet uitgegeven te worden. Door het bedrag dat de SRO bespaart op onderhoud van de kunstgrasvelden te besteden aan bijvoorbeeld het verhogen van het kwalitatieve niveau van de voorzieningen (een van de doelstellingen). Door andere budgetten aan te spreken die niet specifiek voor sport zijn bedoeld, maar wel grote raakvlakken hebben. De SP denkt hierbij aan welzijn, zorg, ruimtelijke ordening. En als laatste betekent investeren in de sport dat andere kosten op het gebied van gezondheid en sociale componenten omlaag gaan.
Verder is de SP van mening dat actieve sportdeelname een significante bijdrage levert aan het bereiken van resultaten op diverse welzijnsterreinen als gezondheidsbevordering, leefbaarheid en sociale cohesie en opvoedingsondersteuning bij jeugd. We moeten wat de sport betreft een inhaalslag maken. De wethouder zegt dat ook in zijn voorwoord in de nota. Een inhaalslag betekent niet dat er nieuw beleid wordt gemaakt, maar we hebben eigenlijk 'achterstallig onderhoud'.