De SP stemde niet!!

5 juli 2008

De SP stemde niet!!

Deze kop of iets dergelijks stond boven verslagen van de vergadering van de gemeenteraad over Amersfoort 2030.
Maar waarom stemde de SP niet?
Omdat wij vinden dat het belachelijk is wanneer een stel mensen die voor 4 jaar zijn gekozen, gaan beslissen hoe Amersfoort er in 2030 uit zou moeten zien!

De SP vraagt zich echt af waar de overige raadsleden het lef vandaan halen om deze beslissingsmacht naar zich toe te trekken.

Tuurlijk is het goed om vooruit te kijken. Wij doen dit ook – zelfs vaker en meer dan anderen. Wij maken ons al heel lang zorgen over de dichtslibbende wegen, over de groeiende rijkdom bij een kleine groep tegenover de rest van de bevolking, over de verslechteringen in de zorg, enz.

Als je als gemeentebestuur dan toch richtinggevende uitspraken wilt over de toekomst - want zo heet dat in ambtelijke taal - schakel dan de hele Amersfoortse bevolking hierbij in! Laat dan iedereen meedenken! En doe dat niet door enkele middagen in de stad te gaan staan…

Maar zo’n grondige aanpak zou de meeste partijen voor grote problemen stellen. Zij luisteren immers op dit moment ook nauwelijks naar de bevolking. Waarom zouden – met deze ervaring in hun achterhoofd- dan burgers de moeite nemen om wel over 2030 na te denken!

Daarom heeft de SP ervoor gekozen om niet mee te doen aan dat hele circus over Amersfoort in 2030. Laat ons eerst maar eens goede oplossingen verzinnen voor de huidige problemen.

Dat de BPA wel heeft meegedaan, heeft ons altijd verbaasd. Om pas na afloop te zeggen dat je er eigenlijk tegen was, vinden wij mosterd na de maaltijd. Bovendien heeft de BPA, door mee te doen, in feite ingestemd met die verspilling van 200.000 euro. Als zij vanaf het begin met de SP duidelijk afstand hadden genomen, hadden we samen wellicht (een deel van) het geld kunnen besparen!